Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arlanda finansierar reseprogram på Kanal 5

Publicerad: 23 Januari 2007, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

LFV, före detta Luftfartsverket, har anlitat Titan för att producera ett reseprogram som ska visas på Kanal 5. Programmet ska lyfta fram Arlandas direktlinjer, goda service och nya logga.


Inspirationen till programmet som går under arbetsnamnet Boarding Now kommer från den Holländska huvudflygplatsen, Schiphol som sänt ett liknande program i flera säsonger. Schiphol är Arlandas samarbetspartner i servicefrågor.

Boarding Now ska ta sig bakom fasaden på både vanliga och ovanliga resemål. Personer med anknytning till resemålen ska visa upp de dolda pärlorna utanför turiststråken. Målgruppen är personer i åldern 25-45 år som är etablerade på arbetsmarknaden.

- Programmet har blivit en tittarsuccé i Holland och vi var intresserade av att testa formatet i Sverige. Det är ett nytt grepp som ligger i linje med det vi vill berätta, säger Niclas Härenstam, presschef på LFV Stockholm Arlanda Airport.

Luftfartsverket som begrepp är skrotat sedan nyår och det statliga affärsdrivande verket heter nu enbart LFV. LFV vill med programmet föra ut verkets nya logga till den breda allmänheten, samt visa på Arlandas höga servicenivå och antalet direktlinjer. LFV riktade tidigare all sin marknadsföring till flygbolagen.

- Vi har arbetat hårt för att få flygbolagen att starta upp direktlinjer från Arlanda. Det har lyckats bra och idag har vi 175 direktlinjer. Det vill vi berätta för våra resenärer.

Vilken exponering Arlanda får i programmen, hur mycket produktionen har kostat och om LFV är ensam finansiär vill Niclas Härenstam inte berätta och hänvisar till affärssekretessen.

- I jämförelse med våra andra marknadsföringsinsatser så handlar det inte om så mycket pengar. Vi har inte behövt gå utanför budgeten för att finansiera programmet.

Syftet med programmet är att öka resandet från Arlanda. På frågan om ett statligt verk ens ska bedriva marknadsföring mot privatkonsumenter säger Niclas Härenstam:

- Vi är ett affärsdrivande verk som ska dra in pengar till staten och tillgodose att det finns bra flygförbindelser för både privatpersoner och näringsliv. Vill vi ha de förbindelserna måste vi visa på att marknaden finns och då är det antalet resenärer som räknas.

Sändningsstarten för Boarding Now är inte fastställd, men programmet beräknas dra igång någon gång under våren.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.