Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 13 Juni 2000, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29
Arla Foods som redan gett upp Lena, har nu också lagt ner både Leif och Lotta. Det efter att internetkampanjen för nya smaken Lotta inte lyckades styra upp försäljningen.
Hoppet för Arlas smaksatta filmjölk hette Lotta och marknadsfördes nästan
enbart på internet. Kampanjen gav bra kännedom, men försäljningssiffror som
låg långt under det förväntade.
- Sällan har vi sett en produkt med så hög kännedom och så låg penetration,
säger Patrik Thulin, produktchef för filmjölk på Arla Foods.
Enligt en analys som gjordes av Nordisk Mediaanalys visade Lotta-kampanjen på
en spontan erinran på tio procent i målgruppen 15-34 år. Kännedomen i
målgruppen uppskattas vara mellan 30 och 50 procent. Trots det nådde
försäljningssiffrorna långt ifrån det mål på 2-3 procent av den totala
filmarknaden, som var satt som krav för att filen skulle kunna berättiga ett
eget varumärke.
- Lotta var oerhört vältestad men fungerade ändå inte. Enligt analysen beror
det på en kombination av smala smaker, högre pris och udda koncept, säger
Patrik Thulin, produktchef för filmjölk på Arla Foods.
Internetkampanjen var dock lyckosam enligt Patrik Thulin. Kampanjen gick enbart
i Sprays nätverk under fem veckor och kombinerades med en del utomhusreklam på
bussar och ett samarbete med SevenEleven. Vad koncepet beträffar var det också
omtyckt i målgruppen. 70 procent av målgruppen gillade det medan 30 procent
inte gillade det.
- Går man sen utanför målgruppen är folk inte så roade, säger Patrik Thulin.
Men smaksatt filmjölk som produktidé är något som Arla Foods kommer att
fortsätta jobba med. Senaste tillskottet är Blåbär Hallon som lanserades nu
till sommaren. Patrik Thulin kan mycket väl tänka sig att satsa på internet
igen, men den här gången är det butiken som är huvudmedium.
- Två miljoner människor passerar varje dag någon livsmedelsbutik, det är klart
att det är vårt viktigaste medium.
Eva Wisten