Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arla handlar upp mediebyrå

Publicerad: 7 Oktober 1999, 11:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Nu är det klart att Arla handlar upp en ny mediebyrå. Upphandlingen gäller bolaget Matmedia, där förutom Arla också Scan och Kungsörnen ingår. Matmedia handlar medier för uppskattningsvis 150 miljoner kronor per år.


Varje år ser Arla över sina avtal med mediebyrån CIA Media Marketing. Normalt

brukar Arla skriva på för ett år till. Det gjorde inte Arla i år.

- Vi har satt samman en brief för en ny mediebyrå. Vi vill se vilka som är

klarar våra krav. Det handlar inte primärt om att vi är missnöjda med CIA, utan

om att vi vill se vem som bäst kan hjälpa oss in i framtiden, säger Arlas

marknadschef Håkan Stolt.

Håkan Stolt har en hel del funderingar kring mediebyråernas roll:

- Traditionellt ägnar sig mediebyrån åt inköp, rådgivning och fysisk förmedling.

De rollerna utvecklas, det gör också tekniken och metoderna. Då är det ju inte

säkert att strukturen består. Kanske kan man i vissa fall klara sig utan

förmedlare, det har ju medierna inbjudit till. Medieägarna strävar ju efter att

ta över en del från förmedlarna.

Håkan Stolt räknar med att ha handlat upp en mediebyrå inom en månad. Han vill

inte gå in på vilka som deltar i pitchen, dock berättar han att CIA Media

Marketing är med.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.