Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Arla drabbas av hatstorm på Facebook

Arla får hård kritik för en film som publicerades på mjölkjättens Facebooksida tidigare i dag.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se


Publicerad: 12 November 2014, 13:52
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:23

I filmen står en man i morgonrock över ett frukostbord med knäckebröd och fil framdukat.

Efter att texten "Tid för frukost" visats börjar mannen slå sönder knäckebrödet till tonerna av ett gonggong-liknande ljud.

I skrivande stund har över 107 kommentarer publicerats under videon på Arlas Facebook-sida, varav en kraftigt övervägande majoritet är negativa:

"Mejerinäringen slänger själva ännu lite mera bensin på det bål som redan brinner för full styrka här i landet (borde de inte bara lära sig att hålla tyst i media i stället? Det blir liksom bara värre ju mer de säger och gör).

"Ni slösar med era pengar Arlamänniskor då jag aldrig någonsin kommer att köpa era produkter. Stödjer ej djurplågeri! Sitter och äter sojgurt och müsli till frukost medan jag skriver det här"

"Precis sådär arg blir jag när jag blir itvingad massa cancerogen skitmjölkprodukt. Heja Oatly, ger en bra start på dagen och är urbra för magen!"

Men enligt Arla handlar kritiken egentligen inte om dem, utan om branschorganisationen Svensk Mjölk (numera LRF Mjölk) och deras stämning av Oatly tidigare i höst.

– Sedan dess har vi sett ett ökat antal personer kommentera på våra inlägg. Vi är ett bondeägt kooperativ som förädlar och säljer mjölk. Letar man efter andra alternativ finns de. Men vi kan inte sluta vara ett mejeriföretag bara för att människor skriver negativt på vår Facebooksida, säger Arlas presschef Claes Henriksson till Dagens Media.

Hur hanterar ni den här stormen?

– Vi har en policy som vi följer. Direkta frågor till Arla svarar vi på. Finns det länkar till andra produkter än våra, svordomar eller förolämpningar måste vi ta bort dem.

Ni kommer alltså att plocka bort de negativa kommentarerna?

- Ja, det gör vi kontinuerligt.

Hur länge kommer det här hålla på?

- Det kan jag inte spekulerar i. Vi är ett stort mejeriförtetag och det är ofta diskussioner i våra kanaler. Vi är ganska vana.

Länk till Arlafilmen finns här.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.