Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arla är Sveriges starkaste livsmedelsvarumärke

Publicerad: 20 Maj 2008, 03:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Arla är Sveriges starkaste livsmedelsvarumärke, följt av Coca-Cola och Scan. Det visar en studie från Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet.


För andra året i rad genomför Ekonomihögskolan en studie över 2.500 svenskars attityder till marknadsledande varumärken i de tio största livsmedelskategorierna. För att fastställa varumärkenas styrka har frågor ställts som mäter varumärkenas volympremie (förmåga att sälja större volymer) och prispremie (förmåga att ta mer betalt) utifrån konsumenternas synvinkel.

Störst varumärkesstyrka1. Arla (mjölk)2. Coca-Cola3. Scan4. Arla (övriga mejeriprodukter)5. Arla (ost)6. Pågen7. OLW8. Findus9. Gevalia10. Pärsons

Dessutom mättes de olika varumärkenas potential att tjäna mer pengar i framtiden. Måtten baseras på varumärkets rekommendationsgrad (i vilken utsträckning konsumenterna rekommenderar varumärket till vänner och bekanta) och utvidgningspotential (intresset bland konsumenterna för nya produkter från varumärket). Även där toppar Arla listan.

Störst potential att tjäna mer pengar på varumärket i framtiden1. Arla (mjölk)2. Arla (ost)3. Scan4. Arla (övriga mejeriprodukter)5. Pågen6. Coca-Cola7. OLW8. Findus9. Gevalia10. Pärsons

Så gjordes undersökningen: Först valdes marknadsledarna i de tio största livsmedelskategorierna ut baserat på försäljningsdata. Därefter gjordes en enkätundersökning om de tio utvalda varumärkena med 2.500 konsumenter.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.