Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Årets skräpkampanj ute på stan

Publicerad: 12 April 2007, 07:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Rätt skräp på rätt plats. Det är syftet med Stockholms stads fleråriga satsning på avfallskampanjer. I år har turen kommit till elavfallet.


I måndags hade den premiär, och fram till den 23 april ska stockholmarna få lära sig att sortera rätt. Temat för kampanjen är, liksom tidigare år, Dina sopor - inte vilket skräp som helst. Blomquist Annonsbyrå står för utförandet.

Syftet är att få fler stockholmare att lämna mer elavfall till återvinning, samt att lära dem varför man ska lämna in avfallet och var. Kampanjen ska också skapa förtroende för inlämningssystemet.

- Vi har valt att göra soporna till hjältar, genom att fotografera dem på snyggt sätt för att lyfta fram dem, säger Lars Johansson, projektledare på Blomquist.

Fotografen heter Peter Philips, och ett första smakprov på bilderna fick invånarna i Stockholms kommun när de i december i fjol fick en almanacka på temat.

- En stor andel har läst eller sparat almanackan, så det föll väl ut, säger Lars Johansson.

Målgruppen är samtliga stockholmare. Kampanjen kommuniceras i annonser i tidningen City, via banners på DNs, Svenska Dagbladets och Aftonbladets sajter samt på stortavlor och vid rulltrappor i tunnelbanan.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.