Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Årets pr-flippar och floppar

Publicerad: 20 November 2008, 05:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

I dag, torsdag, koras årets vinnare av pr-tävlingen Spinn. När pr-konsulterna själva får välja blir det tummen ner till Swedbank och Blondinbella. Almedalen och FRA-motståndet hamnar däremot i topp.


Karin Pontén, Hanna Jonasson Drotz, Eva Voors. Inför årets Spinn-gala bad Dagens Media ett antal pr-konsulter att lista årets pr-floppar och flippar. Här är resultatet.

Karin Pontén, vd, Vår PR-byrå

Flippar Läkemedelverkets Crime Medicine-kampanjDen är ett exempel på en lyckad integrerad kampanj. Reklamkampanjen, som lämnat utrymme för missförstånd har skapat en livlig debatt i media, något som läkemedelsverket utnyttjat väl för att föra fram sitt budskap. Bra exempel på agendasättande med hjälp av en mix av reklam och pr.

Rosa bandet Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är ett exempel på en mycket lyckad kampanj där många engagerat sig och hängt på med egna små pr-grejer. Den känns oantastlig och rätt i tiden och har lyckats komma igen år efter år.

Happy SocksVad är det egentligen? Bomullsstrumpor tillverkade i Turkiet i olika färger som säljs via nätet vad jag förstår, men det måste vara någonting jag inte förstår här med tanke på hur många plocksidor och sociala medier som plockat upp dessa som favoriter. Skumt, men lyckad pr-lansering.

FlopparRosa BandetSamtidigt som det var en lyckad kampanj pr-mässig fick den ett snöpligt slut med de klassiska skriverierna om hur höga administrativa kostnader äter upp insamlade medel. Det kommer nog att göra att den får problem med trovärdigheten nästa år.

SwedbankSwedbank har misslyckats med sin pr, troligen på grund av dåliga rådgivare. När finanskrisen började följde de rådet att ligga lågt och vänta ut stormen, inte en helt smart strategi. Kunderna blev misstänksamma och undrade förstås vad de dolde och vips var snöbollen igång med kundflykt och sur riksbank. Det blev en riktig kris som kanske inte hade behövt bli så stor.

Viking LineÅrets mest förvånande pr-miss är ändå Viking Lines engagemang i 5.ans realityserie Färjan. Jag har jobbat med Silja Lines pr i flera år och vet hur hårt Östersjörederierna jobbar för att tvätta bort namnet finlandsfärja och prata kryssningar i stället. Med den här dokusåpan och alla hiskeliga skriverier som följde, känns det som att hela färjenäringen går tillbaka till stenåldern. Viking Line hävdar att de har ökat biljettförsäljningen, det tror jag inte på. Jag är dessutom rätt övertygad om att varumärket Viking Line får storstryk.

Hanna Jonasson Drotz, projektledare, Weber Shandwick

FlipparAlmedalenPr-konsulternas och lobbyisternas eget gotländska himmelrike, eller kanske Sodom och Gomorra, har självklart blivit en pr-flipp, fattas bara annat. Årets upplaga slog alla rekord.

Dove - "campaign for real beauty"För att den lyfter fram ett problem bland unga tjejer på ett värdigt och engagerande sätt. Dove lyfter sig från produktnivå till att faktiskt tala om ett ämne som berör och har berört många.

Bok-prFörlagen har äntligen insett att det kan vara bra med professionella pr-konsulter. Den extremt hajpade boken Amberville är ett talande exempel på detta.

FlopparFRA-lagenSättet hur regeringen "lanserade" FRA-lagen och vad den innebar, hade klart mer att önska. Media skapade sig tidigt en bild av vad FRA-lagen innebar och sedan gick kommunikationen mest ut på att hantera en kris, än att proaktivt arbeta för att skapa förståelse och sympati för vad lagen innebär.

OS-kampanjenOS-kampanjen handlade i media inte särskilt mycket om idrott, idrottsstjärnorna och deras prestationer och gemenskap vilket är OS grundtanke. Kampanjen kantades av skandaler, diskussion kring Kina, mänskliga rättigheter, bojkotter och om det överhuvudtaget var rätt att Kina skulle få lov att ha OS.

Fackföreningarnas åtgärderFörst bestämde sig facken för att i år satsa stort på både betalda medier och pr för att vända medlemstappet. Det krävdes en finanskris för att medlemmarna skulle börja komma tillbaka. Och vem minns vårdförbundets strejk i våras? Medierna tröttnade redan medan strejken pågick.

Eva Voors, projektledare och kommunikationsrådgivare, Mahir

FlipparFRA-motståndarnaRekordsnabbt mobiliserades en gräsrotskampanj mot FRA-lagen. Alliansen blev tagna på sängen och fick löpa gatlopp i frågan. I stället för klippkort till USA under hösten för att studera Obama-kampanjen, borde Alliansens pr-folk studera denna kampanj istället.

Lanseringen av Oasis platta - Dig out your soul Det svenska brödraparet Pelle och Calle Sjönell, Creative Directors på BBH New York, genomförde en lysande pr-kampanj vid lanseringen av Oasis senaste skivsläpp. De lät ett antal gatumusiker repa in några av de nya låtarna från albumet tillsammans med bandet. Dagarna innan plattan släpptes framförde gatumusikanterna låtarna på ett 20 tal ställen bland annat på Grand Central, Times Square och Penn Station i NYC.

Spotify-sugetHar du Spotify? Har du Spotify? Har du Spotify? Tjatet och jakten efter en inbjudning till årets hetaste musiktjänst har cirkulerat på alla arbetsplatser som har ett finger i luften vad gäller trender. En word-of-mouth kampanj som saknar motsvarigheter under 2008.

FlopparAlla ska med, eller?Mona Sahlin skulle äntligen ge besked i frågan om sossarnas regeringsalternativ. Vänstern lämnades utanför, vilket ledde till en oppositions-soppa inför öppen ridå. Utspelet skickade ner "partiet" i en opinionssvacka och frågan om vilka som ska med i sossarnas regeringståg är fortfarande inte besvarad.

BlondinbellaVad vill denna tjej egentligen? Hon driver Sveriges största blogg och allt handlar om att hon tjänar pengar, hon slutar blogga, börjar blogga, får sponsorer till sin fest och fyller 18 år. Alla som följer och rapporterar om detta bloggspöke är en flopp.

IPRED-debatten Med skiv- och filmbolagsbranschen i spetsen är man på väg att göra om samma misstag som med framläggandet av FRA förslaget. IPRED-debatten har börjat med otydliga budskap, hot om påföljder och mossig skrämselpropaganda. Snart har man bitit sig ordentligt fast i svansen. Det är absolut roligare att följa alla gräsrotsaktörer som bara växer till antalet, sprider ut sig och går till kreativa motattacker. Jag undrar var kommunikationsrådgivarna är.

Mattias Ronge, vd, Ronge kommunikation

FlippariPhoneiPhones segertåg över världen nådde i år Sverige och TeliaSonera, som var den enda operatören knuten till den uppskrivna mobilen, fick spaltmeter och åter spaltmeter av redaktionell uppmärksamhet.

SpotifySpotify är det bästa som hänt musikbranschen sedan cd-skivan. Äntligen finns det ett vettigt digitalt alternativ för människor som älskar musik och som inte vill ha ett oväntat besök av musikbranschens jurister. Att de började som en hemlig beta-version för inbjudna ökade nyfikenheten.

Linda SkuggeFrån att ha varit en arg skribent är hon numera en glad entreprenör. Hon harframgångsrikt lanserat tjänsten Vulkan för skribenter som vill flytta sina manus från skrivbordslådan till bokhyllan.

FlopparSwedbankNär en av Sveriges största banker tvingas gå ut i media och säga att "dina pengar är säkra hos oss" inger det inte förtroende. Vi liksom utgår från att pengarna är säkra på banken. Under en turbulent tid på Finansmarknaderna har Swedbank kommunikationsmässigt varit den storbank som skakat mest.

Assa AbloyNär Sveriges främsta tillverkare av lås tvingas erkänna att det tar 10 sekunder att dyrka upp dem, och att det är så enkelt att även ett barn kan göra det, så är det givetvis ett pr-mässigt fiasko. Att de också har fabriker på en illegal bosättning på Västbanken verkar inte heller till deras fördel.

FRA-lagenRegeringens kommunikation av FRA-lagen var ett politiskt magplask. Så dålig var kommunikationen (och givetvis förslaget) att trötta riksdagsmän och -kvinnor vaknade ur dvalan och gjorde gemensam sak med upprörd allmänhet, framför allt i bloggvärlden. Prestigeförlust för regeringen och förslaget fick omarbetas.

Prenumerera på Dagens Media. Klicka här! Läs fler pr-konsulters flippar och floppar i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 20 2008.

Helena Engelbrecht

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.