Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Årets Bästa Medier - här är hela listorna

Publicerad: 5 December 2000, 09:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Det blev återigen storslam för Dagens Industri när Dagens Media korar Årets bästa medier 2000, med av Ruab som har frågat medieköparna vilka medier som är bäst inom kategorierna: redaktionell kvalitet, status, annonseffekt och säljorganisationens kvalitet. Näringsliv vann uppstickarlistan.


En övergripande trend är att Bonnier-medierna ligger tryggt i topp, även i kategorin för bästa säljorganisation, en kategori som kanske borde var vikt för MTG, känt för bra kräng och däng. En annan trend är de mer lokala dagstidningarna, som Sydsvenska Dagbladet och Göteborgs-Posten som tappar position något till förmån för nya sajter som Di.se och tvkanalerna som klättrar uppåt. Trenden syns särskilt när medieköparna får lämna en framtidsprognos. Affärspressen befäster positionerna, förutom Affärsvärlden, som liksom flera andra medier inom E+T Förlag tappar mark. Här är listan över samtliga 56 medier som bedömdes, varav nio finns på uppstickarlistan. Totalpoäng, alla kategorier (placering för 1999 inom parentes) 1(1) Dagens Industri: 5,61 2 (2) Dagens Nyheter: 5,45 3(3) TV4: 5,38 4(4) Svenska Dagbladet: 5,23 5(6) Finanstidningen: 5,08 6(5) Göteborgs-Posten: 5,04 7(8) Veckans Affärer: 4,97 8(7) Sydsvenska Dagbladet: 4,89 8(NY) Di.se: 4,89 10(10) Sköna Hem: 4,86 11(11) Allt om Mat: 4,83 12(12) Amelia: 4,79 13(9) Affärsvärlden: 4,78 14(13) Elle: 4,72 15(16) Computer Sweden: 4,68 16(19) Svensk Golf: 4,62 17(14) Femina: 4,57 17(20) Damernas Värld: 4,57 17(23) Aftonbladet.se: 4,57 20(NY) Dn.se: 4,56 21(21) Ica-Kuriren: 4,52 22(15) Ny Teknik: 4,47 23(17) Hus & Hem: 4,40 24(NY) Residence: 4,34 25(25) Dagens IT: 4,26 26(26) Metro: 4,23 27(24) Café: 4,20 28(29) TV3: 4,19 29(28) Land: 4,10 30(NY) Spray.se: 4,07 31(33) Vecko-Revyn: 4,06 31(30) Passagen.se: 4,06 33(27) Aftonbladet: 4,00 34(36) Kanal 5: 3,94 35(NY) Kapital: 3,92 36(34) Vi i Villa: 3,91 37(39) Rix FM: 3,86 38(35) Nöjesguiden: 3,83 39(38) Mix Megapol: 3,82 40(32) Expressen (KvP +G-P): 3,77 41(37) Slitz: 3,63 42(39) NRJ: 3,62 42(42) Allas Veckotidning: 3,62 44(41) Hemmets Journal: 3,57 45(43) ZTV: 3,50 46(44) Avisen: 2,63 Redaktionell kvalitet (placering för 1999 inom parentes) 1(1): Dagens Nyheter: 6,01 2(2): Dagens Industri: 5,90 3(3): Svenska Dagbladet: 5,84 4(4): Finanstidningen: 5,58 5(9): TV4: 5,48 6(5): Göteborgs-Posten: 5,37 7(NY): Di.se: 5,35 8(7): Veckans Affärer: 5,28 9(6): Sydsvenska Dagbladet: 5,25 10(11): Allt om Mat: 5,20 11(8): Affärsvärlden: 5,16 12(NY): Dn.se: 5,07 13(10): Sköna Hem: 5,02 14(13): Aftonbladet.se: 4,99 15(16): Computer Sweden: 4,91 16(12): Ny Teknik: 4,77 17(20): Svensk Golf: 4,74 18(14): Femina: 4,69 19(18): Amelia: 4,67 20(17): Elle: 4,64 21(21): Damernas Värld: 4,59 22(15): Hus & Hem: 4,52 22(22): Ica-Kuriren: 4,52 24(19): Dagens IT: 4,50 25(23): Land: 4,19 26(26): Passagen.se: 4,13 27(NY): Spray.se: 4,05 28(24): Café: 3,96 29(29): Vi i Villa: 3,84 30(34): Vecko-Revyn: 3,83 31(NY): Msn.se: 3,82 31(30): Nöjesguiden: 3,82 33(27): Metro: 3,77 34(28): Aftonbladet: 3,63 35(33): Expressen (KvP +GT): 3,50 35(38): TV3: 3,50 37(39): Rix FM: 3,49 38(37): Allas Veckotidning: 3,40 39(40): Mix Megapol: 3,39 40(36): Hemmets Journal: 3,38 41(41): Kanal 5: 3,36 42(35): Slitz: 3,24 43(42): ZTV: 3,16 44(43): NRJ: 3,11 45(44): Avisen: 2,57 Status (placering för 1999 inom parentes) 1(1) Dagens Industri: 6,28 2(2) Dagens Nyheter: 5,99 3(4) TV4: 5,86 4(3) Svenska Dagbladet: 5,63 5(9) Elle: 5,42 6(NY) Di.se: 5,39 7(5) Finanstidningen: 5,38 8(6) Göteborgs-Posten: 5,37 8(7) Sköna Hem: 5,37 10(8) Veckans Affärer: 5,33 11(11) Sydsvenska Dagbladet: 5,23 12(10) Affärsvärlden: 5,13 13(12) Amelia: 5,05 14(13) Allt om Mat: 5,04 15(21) More Group: 5,03 16(19) JCDecaux: 4,99 17(15) Svensk Golf: 4,98 18(NY) Dn.se: 4,92 19(18) Aftonbladet.se: 4,91 20(16) Damernas Värld: 4,89 21(14) Femina: 4,88 22(17) Computer Sweden: 4,79 23(NY) Residence: 4,73 24(19) Ny Teknik: 4,52 25(23) Hus & Hem: 4,48 26(21) Café: 4,41 27(NY) Spray.se: 4,36 28(24) Dagens IT: 4,33 28(25) Passagen.se: 4,33 30(28) Ica-Kuriren: 4,27 31(30) TV3: 4,24 32(NY) Kapital: 4,12 33(NY) Msn.se: 3,98 34(32) Vecko-Revyn: 3,93 35(27) Metro: 3,90 35(39) Kanal 5: 3,90 37(38) Rix FM: 3,87 37(31) Nöjesguiden: 3,87 39(33) Mix Megapol: 3,86 40(29) Aftonbladet: 3,80 41(36) Land: 3,79 41(34) NRJ: 3,79 43(41) Vi i Villa: 3,74 44(37) Slitz: 3,61 45(40) ZTV: 3,58 46(34) Expressen (KvP +G-P): 3,55 47(43) Allas Veckotidning: 3,23 48(42) Hemmets Journal: 3,20 49(44) Avisen: 2,30 Effektivitet som annonsbärare (placering för 1999 inom parentes) 1(1) TV4: 5,57 2(2) Dagens Industri: 5,54 3(4) Dagens Nyheter: 5,27 4(5) JCDecaux: 5,11 4(7) More Group: 5,11 6(3) Göteborgs-Posten: 5,08 7(9) Finanstidningen: 4,95 8(8) Amelia: 4,94 9(6) Sydsvenska Dagbladet: 4,89 10(11) Svenska Dagbladet: 4,86 11(14) Veckans Affärer: 4,85 12(15) Svensk Golf: 4,81 12(13) Ica-Kuriren: 4,81 14(10) Allt om Mat: 4,80 15(12) Sköna Hem: 4,79 16(17) Computer Sweden: 4,77 17(18) Metro: 4,74 18(23) TV3: 4,72 19(NY) Di.se: 4,64 20(15) Affärsvärlden: 4,61 21(20) Elle: 4,54 22(20) Femina: 4,52 22(25) Damernas Värld: 4,52 22(22) Ny Teknik: 4,52 25(19) Hus & Hem: 4,51 26(26) Aftonbladet: 4,47 27(35) Kanal 5: 4,43 28(28) Land: 4,35 29(30) Vecko-Revyn: 4,33 30(32) Aftonbladet.se: 4,31 31(28) Expressen (KvP +G-P): 4,30 32(31) Vi i Villa: 4,29 33(NY) Dn.se: 4,27 33(24) Café: 4,27 35(27) Dagens IT: 4,22 36(37) Rix FM: 4,18 37(34) Mix Megapol: 4,11 38(NY) Spray.se: 3,97 39(33) Slitz: 3,96 40(35) NRJ: 3,95 41(38) Passagen.se: 3,92 42(42) Nöjesguiden: 3,84 43(41) Allas Veckotidning: 3,82 44(40) Hemmets Journal: 3,76 45(43) ZTV: 3,71 46(NY) Msn.se: 3,59 47(44) Avisen: 2,84 Säljorganisationens kvalitet (placering för 1999 inom parentes) 1(1) More Group: 4,99 2(1) JCDecaux: 4,77 3(3) Dagens Industri: 4,69 4(5) TV4: 4,65 5(6) Svenska Dagbladet: 4,56 6(9) Amelia: 4,55 7(4) Dagens Nyheter: 4,53 8(8) Finanstidningen: 4,41 9(17) TV3: 4,40 10(12) Ica-Kuriren: 4,39 10(17) Metro: 4,39 12(11) Veckans Affärer: 4,36 13(20) Allt om Mat: 4,34 14(7) Göteborgs-Posten: 4,29 15(15) Elle: 4,25 16(16) Sköna Hem: 4,23 16(22) Damernas Värld: 4,23 18(24) Computer Sweden: 4,18 18(28) Vecko-Revyn: 4,18 20(9) Sydsvenska Dagbladet: 4,17 21(21) Femina: 4,15 21(24) Kanal 5: 4,15 23(13) Affärsvärlden: 4,12 24(13) Aftonbladet: 4,06 25(17) Hus & Hem: 4,05 25(22) Ny Teknik: 4,05 27(26) Café: 4,01 28(NY) Di.se: 4,14 29(33) Svensk Golf: 3,99 30(30) Land: 3,96 31(36) Rix FM: 3,95 31(30) Allas Veckotidning: 3,95 33(32) Hemmets Journal: 3,92 34(33) Aftonbladet.se: 3,91 35(NY) Spray.se: 3,89 36(29) Dagens IT: 3,88 37(35) Mix Megapol: 3,84 38(NY) Dn.se: 3,83 39(41) Passagen.se: 3,75 40(39) Vi i Villa: 3,74 41(27) Expressen (KvP +G-P): 3,72 42(40) Nöjesguiden: 3,67 43(38) NRJ: 3,66 44(36) Slitz: 3,58 45(43) ZTV: 3,56 46(NY) Msn.se: 3,53 47(44) Avisen: 2,91 Prognos 2001, hur stor nettoandel (procent) anser att mediet blir mer/mindre framgångsrikt under 2001 (placering för 1999 inom parentes) 1(NY) Di.se: 56 2(1) Aftonbladet.se: 50 3(2) Finanstidningen: 44 4(12) TV3: 38 5(8) Dagens Industri: 37 5(4) Metro: 37 7(NY) Dn.se: 35 7(6) TV4: 35 9(7) More Group: 32 10(19) Kanal 5: 31 10(17) Allt om Mat: 31 12(9) JCDecaux: 30 13(21) ZTV: 27 13(11) Sköna Hem: 27 15(10) Amelia: 21 16(33) Svenska Dagbladet: 18 17(13) Hus & Hem: 17 18(16) Computer Sweden: 15 19(NY) Msn.se: 13 20(24) Svensk Golf: 12 21(NY) Spray.se: 11 21(20) Elle: 11 23(18) Rix FM: 9 24(27) Veckans Affärer: 7 24(25) Café: 7 26(14) Mix Megapol: 6 27(28) Damernas Värld: 4 28(38) Ica-Kuriren: 2 28(37) Nöjesguiden: 2 30(32) Sydsvenska Dagbladet: 1 30(31) Dagens Nyheter: 1 32(30) Affärsvärlden: -1 32(23) NRJ: -1 34(29) Göteborgs-Posten: -2 34(15) Dagens IT: -2 36(36) Vecko-Revyn: -3 36(26) Ny Teknik: -3 36(22) Femina: -3 39(3) Passagen.se: -4 40(39) Land: -8 41(35) Vi i Villa: -9 42(40) Aftonbladet: -10 43(34) Slitz: -19 44(43) Hemmets Journal: -33 45(44) Allas Veckotidning: -34 46(41) Expressen (KvP +G-P): -36 47(42) Avisen: -48 Uppstickarlistan (Poäng, alla kategorier) 1: Näringsliv: 5,17 2: Vision (tidningen): 4,60 3: Residence: 4,34 4: Kapital: 3,92 5: Ekonomi24: 3,77 6: Power Hit Radio: 3,51 7: Stockholm News: 3,31 8: Everyday (portalen): 3,16 9: Everyday (tidningen): 2,97 Så här gjorde vi Årets Bästa Medier 2000 har återigen utsetts genom att branschfolk satt betyg på varje medium i fyra olika dimensioner: "Mediets redaktionella kvalitet", "Mediets status", "Mediets effektivitet för annonsören", "Säljorganisationens kvalitet". Dessa kategorier sammanfogades till ett totalbetyg för priset som årets bästa medium i alla kategorier. Prognosen bygger på hur stor andel som har svarat på frågan om mediet blir mer/mindre framgångsrikt nästa år, alltså 2001. Utifrån de svaren har en nettoandel räknats ut. Medierna som valdes ut för bedömning är medierna med störst omsättning enligt Sverigebarometern (RI) och Sifo (RM). Ren lokalpress har vi bortsett ifrån. Sammanlagt 56 medier ingick i bedömningen. En förändring från föregående år är uppstickarlistan med nio nya eller markant förändrade medier samlade. Medierna valdes ut av Dagens Medias redaktion. Undersökningen genomfördes av Ruab, som frågade 1 004 personer, varav 565 var medierådgivare, 211 projektledare på reklambyråer och 228 representerade stora annonsörer. Totalt svarade 198 personer på enkäten varav 111 var medierådgivare, 53 reklamare och 34 annonsörer. Varje medium är bedömt av mellan 124 och 161 personer, vilket måste anses som tillräckligt underlag med tanke på specialistkompetensen bland bedömarna. Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.