Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arbetet Nyheterna får tabloidformat

Publicerad: 1 september 1999, 06:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

Arbetet Nyheterna relanseras som tabloidtidning. Det är samarbetet med Metro som banar väg för det nya formatet.


Arbetet Nyheterna har idag två delar, en tabloid och en broadsheet. Planerna

att bli heltabloid har funnits länge i huset.

- Men av annonsskäl har det funnits anledning att ligga kvar med en del i

storformat. I och med samarbetet med Metro är vi befriade från det, säger Mats

Ekdahl chefredaktör för Arbetet Nyheterna.

Arbetet kämpar sedan flera år mot en negativ trend både vad gäller image och

ekonomi. Relanseringen är ett sätt att ge tidningen ny energi, anser Mats

Ekdahl.

- Det här är en bra möjlighet att få en starkare mer humorfrisk utstrålning. Vi

vill göra en mer överraskande tidning och det ligger i tabloidformatets form

och kynne.

Så här kommenterar Jörgen Netterby som är VD i Metro och Arbetet Nyheternas

säljbolag Skånemax det nya formatet:

- Det blir pricken över i för vårt samarbete. Dels blir det lättare för

annonsörerna att hantera, de slipper tänka i olika format. Dels blir det

lättare för oss att hantera i form av paketerbjudanden, säger han.

Relanseringen ska kompletteras med en kampanj för Arbetet Nyheterna. Ännu är

inget beslut taget i frågan, men Mats Ekdahl tror att Arbetet har ett nytt

format inom ett par månader.

- Vårt mål är att sjösätta formatet på den här sidan årsskiftet, säger Mats

Ekdahl.

Enligt vad Dagens Media erfar, sker nylanseringen redan i november.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.