Apple ger sig in i streamingkriget

Netflix, HBO, Amazon, Hayu, C More, Viaplay. Trots att det börjar bli trångt bland streamingaktörerna pressar sig en ny gigant in i trängseln. Nästa år rullas enligt uppgift Apples nya tjänst ut.

Klart verkar vara att den amerikanska marknaden blir först ut när Apple lanserar sin nya streamingtjänst, som har premiär 2019. 

Via techjättens tjänst blir det enligt The Information möjligt för ägare av Apple-enheter att titta gratis på originalinnehåll. Tidningen Macworld är inne på samma sak, men skriver också att Apple, om de de tar betalt, kommer att lägga sig lägre i pris än konkurrenterna.

På den svenska marknaden är Apple-penetrationen ovanligt hög. Enligt rapporten "Svenskarna och internet" äger 44 procent en Iphone, och tittar man till andra typer av IOS-enheter ökar siffran markant.

Frågan är vilken påverkan techjättens nya tjänst kan komma att få på tv-marknaden, i ett Apple-land som Sverige?

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 45. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-07 11.42Uppdaterad 2018-11-07 11.42