Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Appelberg utmanar webbyråerna

Publicerad: 3 November 2008, 05:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Kundtidningsförlaget Appelberg startar Internetredaktörerna, ett bolag som ska kombinera redaktionell kommunikation med sökmotorsoptimering. "Det här är vår bransch framtid", säger Mats Edman, vd på Appelberg.


Svenska företag lägger ned miljontals kronor på teknik och form när de utvecklar sina sajter. Sedan tror de att jobbet är klart.

- Men sajterna är döda. De driver ingen trafik och inga affärer. Google indexerar inte keywords längre, de indexerar redaktionellt innehåll. Därför måste man jobba kontinuerligt med att uppdatera sajterna och fylla dem med innehåll, säger Mats Edman.

Nu utmanar Appelberg webbyråer och sökordsmarknadsföringsbolag med Internetredaktörerna, som lanseras brett i dag. Bolaget har 10 anställda och leds av Jonas Sandberg. Affärsidén är att fylla sajternas med sökmotoroptimerat redaktionellt material. Internetredaktörerna ska också erbjuda webb- och interaktionsdesign.

- Det här är Appelbergs viktigaste satsning sedan starten 1989, säger Mats Edman.

Hur mycket omsätter bolaget om ett år?

- Vi har faktiskt inte gjort någon ekonomisk prognos. Men i dag är Internetredaktörerna en bifirma till Appelberg. Om fem-tio år är kanske Appelberg en bifirma till Internetredaktörerna.

Mats Edman säger att han inte räds lågkonjunkturen.

- Vi välkomnar lågkonjunkturen eftersom det betyder att fler marknadschefer lägger pengar på nätet.

Appelberg förvärvades av Stampen i mars. Köpeskillingen var 82 miljoner kronor. Bolaget omsatte 87 miljoner kronor år 2007 och redovisade ett nettoresultat på knappt 7 miljoner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.