Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Appelberg om Glow: "Det var ett vällovligt försök"

Publicerad: 16 April 2008, 13:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Appelbergs vd Mats Edman tror att kunden Unibail-Rodamco förväntade sig en starkare annonsförsäljning från start.


Mats Edman betonar att Appelberg endast har haft ansvar för det redaktionella arbetet med Unibail-Rodamcos nu nedlagda tidning Glow.

Men Appelberg och Unibail-Rodamco har fört diskussioner om vad Glow skulle kunna dra in i annonsintäkter på längre sikt.

- Det vi hela tiden har sagt är att det tar minst två eller tre år att bygga en tidskriftskanal med en betydande annonspotential. Man måste ha den uthålligheten, säger Mats Edman.

Ansvaret för annonsförsäljningen och marknadsföringsfrågorna har, enligt Mats Edman, hela tiden legat på Unibail-Rodamco.

- Deras förväntningar har kanske varit att den här annonspotentialen skulle nås snabbare. Sen har man helt enkelt blivit besvikna.

I Appelbergs avtal med Unibail-Rodamco stod det att kundtidningsförlaget skulle producera tre nummer av tidningen. Under den perioden skulle tidningens långsiktiga potential utredas.

- I fall det visar sig att annonsfinansieringen inte är tillräckligt god, enligt Unibail-Rodamcos synsätt, så fanns det en möjlighet att avbryta projektet i förtid. Och där har vi nu hamnat.

Mats Edman konstaterar:

- Det var ett vällovligt försök, men man hade kanske för stora förväntningar på att det skulle trilla in en massa annonspengar på kort sikt.

Glows annonsförsäljning sköttes av Carrymercial.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.