Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Appelberg köper Magazine

Publicerad: 7 November 2001, 13:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Företagstidningsbolaget Appelberg Pubishing Agency köper tidningsdesignsföretaget Magazine. Tanken är att bli en internationell spelare inom företagstidningar, säger Olle Appelberg, vd för Appelberg. (Uppdaterad)


- Det här är egentligen självklart för oss men det tog ett tag att förstå. Vi

har jobbat ihop sedan starten av Appelberg och det är på tiden att vi

integrerar produktionen bättre, säger Olle Appelberg.

Att affären inte skett tidigare har sin grund i att det historiskt har funnits

motsättningar mellan redaktörer och formgivare. Det förhållandet har nu

utjämnats och dessa båda skrån har idag ömsesidig respekt för varandra enligt

Olle Appelberg.

Affären, vars köpeskilling är hemlig, innebär inte att Magazines varumärke

försvinner. Designbyrån ska till viss del fortsätta agera under eget varumärke.

En flytt för företagen kan dock bli aktuell för att geografiskt komma närmare

varandra enligt Olle Appelberg.

Personalstyrkan hoppas han på att kunna behålla intakt.

- Vi startade en designavdelning på Appelberg i våras och den har gått bra. Men

jag räknar med att Magazines personal kommer att behövas, säger Olle Appelberg.

Målet är att bli en internationell spelare och konkurrera med företag som

brittiska Redwood.

- Vår inriktning är och ska vara business to business och intern kommunikation.

Egentligen finns det inte så många konkurrenter, de flesta jobbar med

kundtidningar är inriktade på stora grupper konsumenter, så vi ska snart kunna

ta nya kunder bland internationella företag, säger Olle Appelberg.

I affären ingår dock inte Magazine Web Design. Webbföretaget fortsätter som ett

fristående bolag under namnet Zeitung Publishing AB.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.