Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Apollo flyttar annonser från dagspressen till radio

Publicerad: 18 December 2000, 12:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Apollo Resor investerar nästa år för första gången i radio och crm. Reseföretaget flyttar därmed pengar från tv och print. Samtidigt påbörjar reseföretaget ett omprofileringsarbete.


Apollo har 50 miljoner i mediebudgeten, det mesta ligger idag i tv och print.

Men mixen ändras nästa år.

- Framför allt ska vi ta bort majoriteten av våra helsidor i dagspressen. De

hoppar folk bara över. Istället ska vi köra mindre annonser och öka frekvensen.

Stora annonser ger inte valuta för pengarna, säger Annika Thunström,

marknadschef på Apollo Resor.

Förutom mindre investeringar i dagspress kommer Apollo Resor också att minska

på tv-reklamen.

- Möjligen drar vi ner på tv eftersom vi har ganska många early adopters i

målgruppen. De tittar inte mest på tv.

Istället investerar Apollo Resor i radio och crm. Apollo Resor har funderat ett

längre tag på radioreklam, men inte tidigare kommit till skott. Första pris i

en tävling på Stockholm Marketing Week, där bland annat radioreklam ingick,

blev den slutliga puffen som reseföretaget behövde för att flytta pengar till

radio.

- Vi gör all reklam inhouse och ingen har haft tid att ta itu med radioplanerna

tidigare. Nu vann vi reklam i tv, print och radio, plus radioproduktion, för

sammanlagt 850 000 kronor, säger Annika Thunström.

Radio är rätt i Apollo Resors målgrupp, enligt henne.

- Eftersom vi har en ung och rörlig målgrupp kan vi nå den genom radiokanaler.

En bra radiokampanj sitter dessutom nästan bättre än tvreklam.

Apollo Resor ska också bygga upp ett crm-system för att kommunicera till

kunderna som finns i företagets databaser.

- Tidigare har vi inte kommunicerat med våra kunder alls, säger Annika

Thunström.

Apollo Resor uppgår första januari i det Schweiziska resegruppen Kouny. I

samband med detta ska reseföretagets profil arbetas om.

- Vi ska jobba fram en ny profil, vad vi står för, vad vi vill stå för och

jobba med framöver. Men det dröjer innan det arbetet är klart. Minst ett

halvår, säger Annika Thunström.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.