Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Anställningsstopp på Aftonbladet.se

Publicerad: 23 Februari 2001, 07:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Aftonbladet.se, vinstmaskinen på internet, hackar. Försäljningen går dåligt och ledningen för Aftonbladet Nya Medier har beordrat anställningsstopp.


Trots ökande besökssiffror kärvar försäljningen på Aftonbladet.se.

- Utvecklingen har varit nedåtgående. Andra halvåret 2000 var sämre än första.

Sista kvartalet var kämpigt, precis som för alla andra medier på internet,

säger Örjan Folkesson, administrativ direktör på Aftonbladet.

Aftonbladet.se som, hittills expanderat stadigt, inför nu anställningsstopp.

- Det stämmer att vi har anställningsstopp. Vi införde det nu i februari.

Precis som för tidningen är det en tuff annonskonjunktur.

Finns det risk för röda siffror nu?

- Om kostnadssidan inte förändras skulle det kunna bli så, ja. Men vi har ju

som sagt infört anställningsstopp.

Kommer ni att se över alla era kostnader nu?

- Ja.

Mats Eriksson, vd för Aftonbladet Nya Medier, säger att anställningsstoppet och

kostnadsöversynen inte är ett tecken på kris.

- Vi gör det i preventivt syfte, för att ligga lägre i kostnadskostymen än

planering och budget i höstas. Det är en markering att nu måste vi ta tag i det

här och greppa vår kostnadssituation, säger han.

Målsättningen är att få ned Aftonbladet.ses totala kostnader till samma nivå

som för ett år sedan. Detta trots att sajten har 20 fler anställda idag.

Även andra projekt som drivs i Aftonbladet Nya Medier kommer att drabbas av

besparingar, dock inte forskning och utvecklingssidan som Mats Eriksson

betecknar som mycket viktig.

Och hur blir det med ekonomin för första kvartalet i år?

- Det kan jag inte svara på. I förhållande till januari förra året gick det

bra, men förra året såg det knackigt ut. Februari ser hyfsat ut. Vi får se hur

det blir i mars.

Eva Åhlfeldt Brådhe, försäljningschef på Aftonbladet nya medier berättar att

försäljningen hittills i år har gått trögt.

- Försäljningen går skakigt. Miljonerna tickar inte precis in i den takt de

gjorde förra året vid den här tiden. Då fick vi nästan värja oss för

dotcom-annonsörerna.

Hon tycks inte se någon större dramatik i situationen.

- Vi gör som vi alltid gjort och expanderar inte förrän vi har kapital till det.

Andelen av osålt annonsutrymme är mycket hög. Men annonsörerna ska inte räkna

med sänkta annonspriser.

- Vi har alltid mycket utrymme över, men tänker inte dumpa priserna.

Adam Engström

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.