Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ANR BBDO skär bort sex tjänster

Publicerad: 26 Februari 2009, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:31

Under det turbulenta fjärde kvartalet fick sex personer sluta på reklambyrån ANR BBDO. De har inte ersatts.


Totalt handlar det om tre personer på Stockholmskontoret och tre i Göteborg. Joakim Brinkenberg, byråns vd, bekräftar uppgifterna.

Joakim Brinkenberg - Ja, sammanlagt har sex personer i Göteborg och Stockholm fått sluta under det sista kvartalet, säger han.

ANR BBDO delägs till 30 procent av Omnicom.

- Redan i september månad började lågkonjunkturen drabba våra kollegor i Storbritannien och Spanien och vi fick ganska bra prognoser om vad som skulle komma. Men vi är inte lika hårt drabbade som våra kollegor i världen. 2009 ser helt okej ut för vår del, säger Joakim Brinkenberg.

Han vill tona ner lågkonjunkturens konsekvenser för reklambranschen och ANR BBDO. Byrån har flera kunder inom detaljhandeln, som fortsätter att köpa reklam även i dåliga tider.

- Dessutom drabbas reklambyråerna inte alltid av lågkonjunkturen i sig, vi kommer att se många som växer framöver och många som kommer att ligga risigt till. Men det beror på framför allt på att man vinner eller tappar uppdrag. Reklambyråerna är så pass små så att de påverkas mycket av kundförändringar.

ANR BBDO har totalt 38 anställda. År 2007 omsatte bolaget 93 miljoner kronor och redovisade ett resultat på 1,8 miljoner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.