Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsraset fortsätter för dagspressen

Publicerad: 13 November 2001, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Annonsförsäljningen i dagspressen föll med 11,7 procent under kvartal tre, jämfört med samma period förra året. Hårdast har nedgången slagit mot storstadspressen. Det framgår av ny statistik från Tidningsutgivarna (TU).


Ackumlerat för årets tre första kvartal är den totala nedgången 8,6 procent.

Storstadpressen tappade 15,6 procent under kvartal tre medan tidningarna med en

upplaga under under 15.000 föll tillbaka endast 1,5 procent. Värt att notera är

att landsortspressens andratidningar klarat sig bättre än förstatidningarna.

Andratidningarnas annonsförsäljning backade 2,1 procent, medan

förstatidningarna tappade 3,1 procent. För landsortstidningarna var den totala

nedgången 3,3 procent. Kvällspressens försäljning backade 12 procent under

kvartal tre.

Platsannonsvolymen sjönk med 35 procent under tredje kvartalet, vilket ger en

nedgång på 20,4 procent för årets första nio månader.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.