Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsras sänker Schibsted

Publicerad: 15 November 2001, 15:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Den norska mediekoncernen Schibsted, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, redovisar en förlust före skatt på 282 miljoner norska kronor för årets första nio månader. Nu ska koncernen skära ordentligt i kostnaderna.


Schibsteds ägarandel i Scandinavia Online belastar reslutatet med 174 miljoner

kronor under årets första tre kvartal.

Intäkterna uppgick till 5895 miljoner norska kronor, vilket är en nedgång på 47

miljoner jämfört med samma period förra året.

För tredje kvartalet redovisar Schibsted en förlust på 284 miljoner norska

kronor (-78).

Schibsted spår "att den svaga svenska annonsmarknaden för tidningar och den

generella nedgången för internetannonsering troligtvis kommer att hålla i sig

stora delar av nästa år".

Det sparprogram som koncernen sjösätter ska ge "lönsamhetsförbättring på

370-450 miljoner kronor". Enligt Schibsted står SvD för besparingar i

storleksordningen 130-150 miljoner norska kronor.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.