Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsplats i Dagens Industri - mot aktieinnehav

Publicerad: 26 Februari 2009, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:33

Några av Sveriges största mediebolag har blivit delägare i ett flertal mindre it-företag. Betalningen har skett i form av annonsplats i de egna medierna.


Dagensmedia.se kunde redan 2003 berätta om Lars-Henrik Friis Molin, Peter Brodén och tidigare Spray-vdn Patrik Rosés projekt Aggregate Media Fund.

Affärsidén är att låta mediebolag investera i tillväxtföretag. Pengarna som mediebolagen investerar är öronmärkta för att annonsköp i deras egna medier. Enligt CS är tanken att reklamen ska hjälpa företagen att växa - och därmed öka i värde - sedan drar man sig ur.

Sedan 2002 har drakar som Dagens Industri, Talentum, Clear Channel och SBS Radio pumpat in miljonbelopp i småföretagen, via fyra av Aggregates fonder, skriver CS i dag.

- Öronmärkta pengar innebär att bolaget måste gå för en expansion, säger Patrik Rosén, vd för Aggregate, till CS.

Enligt CS kan mediebolagen få upp till 20 procents aktieinnehav i tillväxtföretagen, som inkluderar Travelpartner, Netclean Technologies, Morphic Technologies och Fortnox.

Ett av de senare är nätcasinot Mr Green, som landerades i höstas av tidigare Springtime-konsulten Mikael Pawlo. Aggregate har gått in med 4,5 miljoner kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.