Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörföreningens nej till nya tv-regler upprör medieköparna

Publicerad: 10 Oktober 2001, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Regeringens förslag till nya regler för tv-reklam skulle innebära att TV4 får sända reklam på samma sätt som TV3 och Kanal 5. De tunga medieköparna välkomnar förslaget, men Annonsörföreningen säger nej.


I sitt remissvar till Kulturdepartementet, som driver utredningen, skriver

Annonsörföreningen att förslaget kan ge TV4 en monopolställning på

tv-marknaden. Annonsörföreningen bekymrar sig över att "annonsörerna hänvisas

än mer till den enda nationella kommersiella kanalen med effekten att

inkomsterna minskar för övriga kanaler som i sin tur för med sig en negativ

spiral".

Till Dagens Media säger Annonsörföreningens vd Anders Ericson:

- Vi tillstyrker inte förslaget. Långsiktigt får TV4 en alltför dominerande

ställning och det slår tillbaka mot våra medlemmar.

Carl Wåreus, ordförande i Annonsörföreningens mediekommitté, ser nyanserat på

regeringsförslaget, som skulle göra det möjligt för TV4 att avbryta program

för att sända reklam.

- Det är en bra förändring för tittarna. Det blir en konstig tablå emellanåt

när TV4 för in korta program i längre för att kunna avbryta för reklam. Det är

också positivt för annonsörerna att tv enklare kan reglera sitt lager (av

reklamutrymme). Men det är också negativt för annonsörerna att om förslaget

innebär att konkurrensen från den andra kommersiella kanalerna minskar och

priserna därmed blir högre.

- Det är upprörande att Annonsörföreningen går emot en lösning som göra att

priserna faktiskt sjunker. Jag skulle bli förvånad om våra största kunder

delade Anders Ericsons uppfattning, säger Jens Welin, Nordenchef för Sandberg

Starcom med många tunga tv-annonsörers om kunder.

Han tror inte att priserna ökar.

- Jag kan inte se den hotbilden. Att TV4 får sända reklam i avbrott i stället

för mellan programblock, är positivt för annonsörerna och påverkar inte

långsiktigt konkurrensen. TV4s utrymme ökar något, kanske 10 procent, men vårt

problem är att utrymmet ofta är slutsålt och att priserna därför blir oskäligt

höga.

Johan Eidmann, vd för Bizkit, är också han kritisk till Annonsörföreningens

remissvar.

- Det är ett kortsiktigt felaktigt, helt inkorrekt tänkande. Vad som sker är

att utbudet av renodlat utrymme ökar, när inte TV4 behöver byta program för att

sända reklam. Därmed ökar TV4s lager (möjlighet att sälja tittarkontakter) med

uppskattningsvis 10 procent. Prispressen ökar och på lång siktig tvingas Kanal

5 och TV3 göra bättre program för att behålla sina intäkter. Det här är ett

stort steg framåt för annonsörerna.

Om förslaget om nya tv-regler går igenom, träder de nya reglerna i kraft

tidigast i april 2002. Förslaget innebär att TV4 kan bryta programmen för

reklam, precis som Kanal 5 och TV3 gör idag.

Förslaget innebär inte att TV4 får sända mer reklam och heller inte bryta

barnprogram och nyheter för reklam.

Syftet med förslaget är att anpassa Radio och tv-verkets regler reglerna efter

EG-direktiven.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.