Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörföreningen vill få fackpressen att mäta räckvidd

Publicerad: 10 Februari 2000, 12:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Idag vet varken annonsörer eller mediebyråer hur många som läser fackpress som inte mäts i Orvesto Näringsliv. Det anser Annonsörföreningen som vill införa ett mätsystem för den del av fackpressen som saknar räckviddsiffror.


- Vi vill verka för att få så bra och korrekta data för annonsörerna som

möjligt. Det finns mycket som är ogjort inom fack- och specialpressen, säger

Carl Wåreus, ordförande i Annonsörföreningens mediekommitté.

Den nya mätmetoden bygger på ett förslag från Etienne Petersén, VD för

mediebyrån EP-media.

- Det finns runt 1.000 facktidningar som saknar räckviddsiffror. Visserligen

finns TS-siffror (tryckt upplaga) för många av dessa, men då framgår inte, utan

att gå in detalj i TS-instrumentet, hur stor del av upplagan som är friex,

kampanjex eller medlemsex, säger han.

Den föreslagna metoden bygger på att ett slumpvis urval görs från den enskilda

tidningens distributionslista där adresserna ligger lagrade i

postnummerordning.

På så sätt ska tidningens mottagare kunna fördelas på ett proportionellt

korrekt sätt. Med hjälp av adressuppgifterna kan ett fristående mätinstitut

ringa upp en tidnings mottagare och ställa frågor om hur ofta tidningen blir

läst.

På så sätt ska facktidningar som idag saknar räckviddsiffror få ett värde på

hur många som faktiskt läser tidningen. Metoden går under arbetsnamnet

Primärläsarindex.

- Förslaget är bra med tanke på de små resurser som behövs för att genomföra

det, säger Carl Wåreus.

En mätning skulle kosta runt 25.000 kronor för en tidning.

Undersökningsföretaget Ruab förekommer i diskussionerna om vilken leverantör

som kan bli aktuell. Om det blir så får Sifos Orvesto Näringsliv en rejäl

utmanare.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.