Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörföreningen: "Uppmärksamma mediebyråers bolagsinnehav"

Publicerad: 30 Maj 2001, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Att sökmotorsoptimeringsföretaget Relevant Traffic som agerar fristående konsultföretag ägs av Mediacomkoncernen är tveksamt enligt de etiska reglerna för hur en mediebyrå ska arbeta. Margareta Kylberg, rådgivare på Annonsörföreningen uppmanar köpare att vara medvetna om mediebyråernas bolagsinnehav.


Det finns idag fyra större företag för sökmotorsoptimering. Use-IT, Jajja

Communications och Webanalys som är privatägda samt Relevant Traffic som ägs av

Mediacom-koncernen. Relevant Traffic har cirka 40 procent av kunderna från

något av Mediacomkoncernens bolag. De etiska regler för hur en oberoende

mediebyrå ska agera som en gång stiftades av GAF (som inte finns längre) säger

att en mediebyrå inte ska äga eller ha intressen i ett företag som säljer eller

marknadsför ett medium.

- Idag är det väldigt mycket som är gränsöverskridande i mediebranschen. Det

har blivit svårt för kunderna att veta var kärnkompetensen ligger, säger

Margareta Kylberg, rådgivare på Annonsörföreningen och fortsätter:

- En regel är en regel och ingen lag och jag tycker inte att fallet med

Relevant Traffic är jätteallvarligt, men det är inte särskilt oberoende att äga

de bolag man rekommenderar. Men så länge annonsörerna är medvetna om vilka

bolag som är knutna till vilka byråer är det okej.

Inom Mediacom ser man inga problem med ägandet.

- Det är en konsulttjänst som de flesta medie- och webbyråer har internt, säger

Thomas Albrektsson, vd för Mediacom Holdings.

- Eftersom kunderna bara betalar för resultatet skiljer det sig från om

företaget hade sålt exponeringar, säger Håkan Mauritzon, vd Mediacom Digital.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.