Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörföreningen tar strid om 1,5 miljarder kronor

Publicerad: 30 Januari 2002, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Om reklamskatten för tidningar slopas, kommer Annonsörföreningen att ta strid för att pengarna ska hamna hos annonsörerna och inte hos medierna. Dessutom ska Annonsörföreningen inom kort gå till konkurrensverket för att driva igenom en sex-procentig "mediebyråersättning", något som många tidningar motsätter sig. Sammanlagt står 1,5 miljarder kronor på spel för annonsörerna.


Av allt att döma fatta riksdagen beslut om att skrota reklamskatten för tidningar. Om så sker kan skatten vara borta från och med nästa årsskifte och runt 900 miljoner kronor frigöras ur statskassan per år. Men tidningar som hoppas på marginalförstärkningar får se upp för Annonsörföreningen.

- Vi har inte diskuterat frågan eftersom beslutet inte är taget. Men självklart ska ingen tidning få marginalförstärka. Skatten betalas i slutänden av annonsören och är redan inbyggd i tidningarnas prismodeller, säger Anders Ericson, vd för Annonsörföreningen.

Annonsörföreningen tänker också gå vidare om att införa en enhetlig rekommendation för "mediebyråersättning" eller "annonsörrabatt" för alla medier. Idag ligger ersättningsnivån på olika procentsatser för olika medier. Annonsörföreningen har valt att försöka driva igenom den högsta nivån i fruktan att medierna skulle marginalförstärka om rabatten minskades eller togs bort. Bland annat Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter vill få bort rabatterna/ersättningarna helt.

Nu kör Annonsörföreningen över dessa organisationer och går denna vecka eller nästa till konkurrensverket för att se om det går att driva igenom en enhetlig rekommendation.

- Sveriges Tidskrifter anser att en enhetlig ersättning strider mot konkurrenslagstiftningen. De grundar det på en beställningsarbete som de har gjort hos en professor i konkurrensrätt. Med bakgrund av det ska vi undersöka huruvida den rekommendationen strider mot lagstiftningen.

Ersättningarna omsätter i år 600 - 700 miljoner kronor per år. Det är pengar som Anders Ericson tror skulle hamna hos medierna om ersättningarna slopades.

- Medierna ser en möjlighet att marginalförstärka sina kassor. Det kan vi inte verka för. Samtidigt skapar ersättningen ett kitt mellan oss och mediebyråerna. Vi skapar en allians och det blir tydligt vem som blir uppdragsgivaren.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.