Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 14 December 2000, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26
Annonsörföreningen ger sig tillsammans med medierådgivarna ut på turné till mediehusen för att få dem att gilla provisioner till mediebyråerna på sex procent.
Turnén ska pågå fram till februari 2001 och går till de tio största mediehusen.
Annonsörföreningen vill få medierna att inse fördelen med att betala en
sex-procentig ersättning på den förmedlade försäljningen till mediebyråerna.
Framförallt de stora tidningarna och Tidningsutgivarna har förespråkat noll
procent. Det gjorde även Annonsörföreningens förre vd Bo-Östen Johansson.
Nuvarande vd Anders Eriksson, vill däremot att sex procent, som är den vanliga
ersättningsnivån i pressen, ska bibehållas.
Vad är syftet med turnén?
- Att öka förståelsen för en enhetlig mediebyrå-ersättning på sex procent i
stället för att det finns sex olika tariffer.
Varför?
- Vi vill uppnå konkurrensneutralitet och enkelhet.
Skulle det inte bli ännu enklare med noll procent?
- I den bästa av världar är det en möjlighet. Men vi får inga garantier från
medierna att de inte marginalsförstärker om ersättningen tas bort. Det finns
ingen som kan lova att de ska lämna tillbaka ersättningen i form av lägre
annonspriser på både kort och lång sikt. Därför finns inte nollvisionen längre
på vår dagordning.
Ni gör gemensam sak med mediebyråerna som också är med på turnén. Mediebyråerna
ingår i reklamförbundet som representerar säljarsidan, byråerna.
Annonsörföreningen representerar köparsidan, annonsörerna. Hur kan ni åka ut på
en turné med er motpart, är det inte annonsörerna ni företräder?
- I det här fallet representerar mediebyråerna snarare köparledet.
Mediebyråerna är ju annonsörernas instrument för medieköp.
Hur är intresset för turnén bland medierådgivarna?
- Uppslutningen är nästan total.
Rolf van den Brink