Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörföreningen på turné med mediebyråerna

Publicerad: 14 December 2000, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Annonsörföreningen ger sig tillsammans med medierådgivarna ut på turné till mediehusen för att få dem att gilla provisioner till mediebyråerna på sex procent.


Turnén ska pågå fram till februari 2001 och går till de tio största mediehusen.

Annonsörföreningen vill få medierna att inse fördelen med att betala en

sex-procentig ersättning på den förmedlade försäljningen till mediebyråerna.

Framförallt de stora tidningarna och Tidningsutgivarna har förespråkat noll

procent. Det gjorde även Annonsörföreningens förre vd Bo-Östen Johansson.

Nuvarande vd Anders Eriksson, vill däremot att sex procent, som är den vanliga

ersättningsnivån i pressen, ska bibehållas.

Vad är syftet med turnén?

- Att öka förståelsen för en enhetlig mediebyrå-ersättning på sex procent i

stället för att det finns sex olika tariffer.

Varför?

- Vi vill uppnå konkurrensneutralitet och enkelhet.

Skulle det inte bli ännu enklare med noll procent?

- I den bästa av världar är det en möjlighet. Men vi får inga garantier från

medierna att de inte marginalsförstärker om ersättningen tas bort. Det finns

ingen som kan lova att de ska lämna tillbaka ersättningen i form av lägre

annonspriser på både kort och lång sikt. Därför finns inte nollvisionen längre

på vår dagordning.

Ni gör gemensam sak med mediebyråerna som också är med på turnén. Mediebyråerna

ingår i reklamförbundet som representerar säljarsidan, byråerna.

Annonsörföreningen representerar köparsidan, annonsörerna. Hur kan ni åka ut på

en turné med er motpart, är det inte annonsörerna ni företräder?

- I det här fallet representerar mediebyråerna snarare köparledet.

Mediebyråerna är ju annonsörernas instrument för medieköp.

Hur är intresset för turnén bland medierådgivarna?

- Uppslutningen är nästan total.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.