Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörföreningen öppnar för medier och portaler

Publicerad: 8 Juni 2000, 16:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Vid ett extra årsmöte 7 juni, beslutade Annonsörföreningen att ta in företag som säljer och förmedlar reklamutrymme, något som stadgorna hittills har förbjudit.


Syftet är inte att konkurrera med Reklamförbundet och ta in reklam- och

mediebyråer i föreningen, säger Anders Ericson, vd för Annonsörföreningen.

- Stadgorna begränsade för annonsörerna. Exempelvis skulle stora annonsörer som

Telia Infomedia inte kunna vara med i föreningen, företaget är ju också ett

medium som distribuerar reklam.

- Men det här är ingen flört med medier och medie- och reklambyråer.

Det är den allt mer komplexa mediekartan som fått Annonsörföreningen att skriva

om stadgorna. Särskilt dotcom-företagen har varit svåra för Annonsörföreningen

att värva som medlemmar.

- Spray är ju en stor annonsör som till och med har vunnit guldägg. Men som

portal är Spray också ett medium.

Anders Ericson kan också tänka sig att ta in rena medier i föreningen.

- Vi skulle inte neka DN ett medlemskap, säger han.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.