Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörernas vd: Nu vet vi inte hur det blir med 100-wattaren

Publicerad: 11 Januari 2007, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Igår kom beskedet att Dagens Industris annonsdirektör Sören Sunmo ska gå i pension. Han har varit med och grundat reklamtävlingen 100-wattaren och nu vet inte hans partner, Anders Ericson på Sveriges Annonsörer, hur tävlingens framtid ter sig.


Dagens Industri och Sveriges Annonsörer har tillsammans drivit tävlingen med järnhand. Tidningen har marknadsfört tävlingen och bevakat den redaktionellt.

Sören Sunmo och Anders Ericson har varit tävlingens radarpar de senaste sju åren, ända sedan Anders Ericson tillträdde som vd för Sveriges Annonsörer. Anders Ericson låter närmast chockad.

- Jag trodde inte han skulle gå vid 60 år. Nu vet jag inte vad som händer med 100-wattaren.

Hänger tävlingen löst?

- Det tror jag inte. Men Sören personifierar 100-wattaren på Dagens Industri. Såmycket kan jag säga. Han har verkligen brunnit för tävlingen och han har varitmed från starten.

Vad händer nu?

- Tävlingen lär väl hamna på någon annans bord.

Hotas tävlingen av att Sören Sunmo slutar på Dagens Industri?

- Tävlingen är så stark att den inte ska påverkas av vilka somjobbar med den. Men det är klart att kommer attpåverka inriktningen för tävlingen.

Redan innan samarbetet om 100-wattaren var Sören Sunmo och Anders Ericson vänner.

- Som gammal annonsör har jag ju känt honom sedan 16 år. Nu känns det jäkligt tomt. Han är så pigg så att han borde ha varit kvar en stund till. Tur att vi fick lira ihop på sista 100-wattaren.

Själv har du varit åtta år på Sveriges Annonsörer. Hur länge stannar du där?

- Det får du fråga styrelsen och medlemmarna om. Jag har Sveriges roligaste jobb. Inte ens vilda hästar kan få mig här ifrån. Det lät väl poetiskt vackert?

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.