Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörerna stärker greppet om mediemakten

Publicerad: 6 November 2001, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Annonsörernas inflytande har ökat och mediebyråernas makt har minskat. Det visar Dagens Medias årliga mediemaktsundersökning över vilka personer som har störst inflytande över var mediepengarna faktiskt hamnar.


Men ohotad etta är trots allt en mediebyråprofil - Ulf Sandberg på Sandberg Starcom - som fick nästan dubbelt så många röster som närmaste konkurrent. Dagens Medias mediemaktslista bygger på nomineringar från försäljningscheferna på 24 av landets största medier. Vart och ett av medierna får ange vilka fem personer ur köparperspektiv som de anser har störst inflytande över var mediepengarna hamnar. I motsats till i fjol domineras alltså den absoluta toppen av slutkunder, och inte av personer från medie- och reklambyråer. På andra plats placerar sig Carl Wåreus, marknadsdirektör på McDonalds. "Han har en stor budget och är en profil som dikterar, påverkar och ofta är med i debatten" motiverar en av respondenterna sitt val. "Drivande och en tuff och stark förhandlare", säger en annan. Storleken på budgeten torde inte vara den avgörande faktorn bakom Wåreus framskjutna placering - McDonalds var under årets första nio månader landets sjätte största annonsör - något som inte ensamt förklarar hans silverpeng. Tredjeplatsen kniper ännu en annonsör, Unilevers Inger Hedin-Svensson. "Hon sätter spelregler och påverkar direkt och indirekt andra konsumentvaruaktörer" hävdar en försäljningschef som ser henne som en av de allra mest inflytelserika. "Hon sitter som en bromskloss och stänger dörren för alla medier", menar en annan respondent som, kanske en aning motvilligt, också placerar henne bland de fem mäktigaste. Fjärdeplatsen delas mellan fyra personer. Där placerar sig bland annat fjolårstvåan Kerstin Åkerstedt, som föga förvånande tappar lite mark efter ett fjolår präglat av jättelika medieinvesteringar, bland annat i samband med Telias börsintroduktion. Även Icas Ingrid Jonason Blank återfinns bland de fyra med skilda motiveringar - "Eftersom hon sitter på en så stor budget" tycker en försäljningschef, medan en annan motiverar sitt val med att "Hon är en annonsör som är aktiv i medievalet". Med och delar på fjärdeplatsen är även en del byråprofiler - nämligen CIAs printchef Thomas Juréhn och Lowe Brindfors mediestrateg Ulla Andersson. Bortsett från Ulla Andersson och Forsman & Bodenfors Sven-Olof Bodenfors på femteplats, är det ganska tunnsått med representanter för reklambyråer bland landets mäktigaste mediepersonligheter. För andra året i rad tappar alltså reklambyråfolket till förmån för mediebyråfolket och annonsörerna. Olle Victorin på Forsman & Bodenfors, Stefan Skog på BBDO och Hans von Sydow på Garbergs är tre exempel på reklambyråprofiler som i år lämnar listan. Topplaceringen tycks vara vikt för Ulf Sandberg, som för tredje året i rad röstas fram som mäktigaste mediepersonligheten. "Svår att komma förbi även i år" ursäktar sig en försäljningschef, som uppenbarligen kände sig skyldig till bristande originalitet i valet av nämnde Sandberg. "Stor och duktig" och "en viktig faktor i de projekt han är inblandad i" lyder två andra motiveringar. Årets mest originella röst torde vara den som tillföll Dagens Industris chefredaktör Hasse Olsson. "Eftersom hans tidning skriver negativa artiklar som får marknadschefer att hålla hårdare i mediebudgeten" lyder motiveringen. Björn Hedensjö Här är hela mediemaktslistan 2001: Placeringar alla kategorier 1. Ulf Sandberg, rådgivare, Sandberg Starcom (12 röster) 2. Carl Wåreus, marknadsdirektör, McDonalds (8 röster) 3. Inger Hedin-Svensson, nordisk mediechef, Unilever (7 röster) 4. Kerstin Åkerstedt, chef marknadskommunikation, Telia (5 röster) Ulla Andersson, mediestrateg, Lowe Brindfors (5 röster) Ingrid Jonasson Blank, marknadschef, Ica (5 röster) Thomas Juréhn, printchef, CIA (5 röster) 5. Cecilia Strandell, mediechef, P & G (4 röster) Elisabeth Ström, vice vd, KF (4 röster) Sven-Olof Bodenfors, vd, Forsman & Bodenfors (4 röster) Tomas Järnståhl, nordisk kundchef, Mindshare (4 röster) 6. Niclas Fröberg, vd, Mindshare (3 röster) Jens Welin, vd, Sandberg Starcom (3 röster) Peter Kusoffsky, vd, Starcom Mediataktik (3 röster) 7. Eva-Marie Nilsson, printchef, Mediekompetens (2 röster) Johan Emtefall, printchef, Initiative Universal (2 röster) Johan Wenhov, kundansvarig, Initiative Universal (2 röster) Viktigaste slutkunderna 1. Carl Wåreus, marknadsdirektör, McDonalds (8 röster) 2. Inger Hedin-Svensson, nordisk mediechef, Unilever (7 röster) 3. Kerstin Åkerstedt, chef marknadskommunikation, Telia (5 röster) Ingrid Jonasson Blank, marknadschef, Ica (5 röster) 4. Elisabeth Ström, vice vd, KF (4 röster) Cecilia Strandell, mediechef, P & G (4 röster) Viktigaste mediebyråfolket 1. Ulf Sandberg, rådgivare, Sandberg Starcom(12 röster) 2. Thomas Juhrén, printchef, CIA (5 röster) 3. Tomas Järnståhl, nordisk kundchef, Mindshare (4 röster) 4. Niclas Fröberg, vd, Mindshare (3 röster) Jens Welin, vd, Sandberg Starcom (3 röster) Peter Kusoffsky, vd, Starcom Mediataktik (3 röster) 5. Eva-Marie Nilsson, printchef, Mediekompetens (2 röster) Johan Emtefall, printchef, Initiative Universal (2 röster) Johan Wenhov, kundansvarig, Initiative Universal (2 röster) Viktigaste reklambyråfolket 1. Ulla Andersson, mediestrateg, Lowe Brindfors (5 röster) 2. Sven-Olof Bodenfors, vd, Forsman & Bodenfors (4 röster) Slutkunder Carl Wåreus, marknadsdirektör, McDonalds (8 röster) Inger Hedin-Svensson, nordisk mediechef, Unilever (7 röster) Kerstin Åkerstedt, chef marknadskommunikation, Telia (5 röster) Ingrid Jonasson Blank, marknadschef, Ica (5 röster) Cecilia Strandell, mediechef, P & G (4 röster) Elisabeth Ström, vice vd, KF (4 röster) Följande personer fick en röst var: Anna Vegerfors, chef för varumärken och reklam, Aftonbladet, Cecilia Jansson, marknadschef, Fritidsresor Mats Wester, marknadsdirektör, Spendrups Mia Jonsson, projektledare kommunikation och marknad, AMF Pension Mårten Funk, mediechef, Coca-Cola Danmark Thomas Silbersky, marknadsdirektör, Nordea Erica Samuelsson, kommunikationsansvarig, Shell Fredrik Englund, marknadschef, OnOff Anna Lotta Model, marknadschef, SAAB Bengt Junemo, projektledare, Volvo Sanna Lindberg, landschef Schweiz, H & M Hasse Olsson, chefredaktör och vd , Dagens Industri Håkan Sandman, marknadschef, Ikea Jan Ryde, vd, Hästens Sängar Jean-Claud Celle, vd, France Beauté Ingrid Ras Vidal, marknadschef, H & M Ingvar Skeberg, vice vd, AMFPension Anders Collin, marknadschef, JC Jens Tjärnlund, marknads- och försäljningschef, Autobytel Mediebyråfolk Ulf Sandberg, rådgivare, Sandberg Starcom (12 röster) Thomas Juhrén, printchef, CIA (5 röster) Tomas Järnståhl, nordisk kundchef, Mindshare (4 röster) Niclas Fröberg, vd, Mindshare (3 röster) Jens Welin, vd, Sandberg Starcom (3 röster) Peter Kusoffsky, vd, Starcom Mediataktik (3 röster) Eva-Marie Nilsson, printchef, Mediekompetens (2 röster) Johan Emtefall, printchef, Initiative Universal (2 röster) Johan Wenhov, kundansvarig, Initiative Universal (2 röster) Följande personer fick en röst var: Anders Lindell, projektledare, Outrider Krister Ceder, vd, Media Support Christian Dahlborg, vd, Zenith Media Christian Wahls, medieplanerare, Mediacom, Jimmy Bolander, printplanerare, Initiative Universal, Laila Dufvenmark-Johansson, projektledare, Carat Magnus Anshelm, analys-, print- och researchchef, Message Plus Peter Ivarsson, rådgivare, Media Broker Fredrik Pettersson, kundansvarig, Mindshare Håkan Wallén, vd, Inserator Anki Bryhn, vd, Story Forsman & Bodenfors Hans Hellgren, media operation director, Initiative Universal Bo Larsson, projektledare, CIA Per Fremle, senior projektledare, CIA Håkan Gustafsson, senior rådgivare, Media Support Reklambyråfolk Ulla Andersson, mediestrateg, Lowe Brindfors (5 röster) Sven-Olof Bodenfors, vd, Forsman & Bodenfors (4 röster) Staffan Forsman, ad, Forsman & Bodenfors (1 röster) Branschorganisationer Anna Serner, vd, Reklamförbundet (1 röst) Björn Hedensjö (Research Malin Jöud)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.