Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörerna om Googles eventuella lagbrott

Publicerad: 13 Februari 2008, 12:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Google kan bryta mot lagen. Den bedömningen gör Sveriges annonsörer - eftersom sökjätten tillåter vem som helst att köpa registrerade varumärken i sin sökordsannonsering. -Många är rent ut sagt förbannade, säger Anders Ericson, vd på Sveriges annonsörer.


På två år har sökordsannonseringen vuxit explosionsartat, från en omsättning på 100 miljoner kronor till mer än en miljard kronor 2007.

Giganten på sökordsmarknaden är Google, som växer snabbare än branschen i övrigt och bedöms kontrollera omkring 80 procent av den svenska marknaden.

Dagens Media berättar i sin senaste pappersedition om att Google nu anklagas för att bryta mot svensk varu- och marknadsföringslag.

Anledningen är att Google tillåter annonsörer att snylta på andra företags varumärken i sökordsmarknadsföring. Med några enkla klick kan vem som helst köpa ett varumärke -och lägga upp en annons för vad som helst.

Hos Google sker ingen manuell granskning, vare sig av vilka sökord som köps eller vilken annonstext som publiceras. Alltså är det fritt fram för vem som helst att koppla vilket varumärke som helst till vilken typ av annonstext och verksamhet som helst.

-Många är rent ut sagt förbannade, på ren svenska, säger Anders Ericson, vd för branschorganisationen Sveriges annonsörer, och fortsätter:

- Jag har hört från flera håll att våra medlemmar reagerat på att sökningar på vissa varumärken genererar annonser för konkurrerande företag. Det är en farlig utveckling, och vi vill gärna veta mer om vad våra medlemmar tycker.

Volvohandlare kan i praktiken köpa sökordet Saab och locka köpintresserade kunder till sina egna sajter.

Jan Fager är förbundsjurist på Sveriges Annonsörer:

-Enligt vår uppfattning är det ett varumärkesintrång, ett otillåtet användande av någon annans varumärke och renommésnyltning.

Men Googles informationschef Maria Göth försvarar systemet:

-Det är den policy vi har, säger hon.

Men ni gör ju en helt egen tolkning av marknadsföringslagen genom att frånsäga er ansvaret för vad som publiceras i era annonser, och i stället lägga ansvaret på respektive företag?

-För att Google ska kunna förstå att varumärkena är skyddade så måste den som innehar rättigheten registerar detta hos Google i respektive land. Vi kan inte veta vad som är ett skyddat varumärke.

Men ni vet väl till exempel att Saab och Volvo är skyddade varumärken?

-Men det här går helt automatiskt, säger hon.

Läs mer i senaste utgåvan av Dagens Medias papperstidning, nummer 3, 2008. Ute idag.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.