Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörerna får Café att expandera utomlands

Publicerad: 5 maj 1999, 04:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:34

Herrtidningen Café ska etableras utanför Sverige. Ägaren Hachette siktar på att göra det svenska konceptet lika spritt som förlagets kvinnliga motsvarighet Elle som finns i 33 länder.


Först ut i Cafés etableringsplan är Norge där tidningen ska lanseras till

hösten. Sedan följer Finland och troligen även Danmark under år 2000. Den

nordiska offensiven ska ses i ljuset av ärkekonkurrenten Slitz etableringar i

Norge och ett ökat tryck från internationella storannonsörer som allt mer

börjar se Norden som en enhetlig marknad.

- Etableringarna gör vi för att skydda varumärket Café. Vi vill inte låta Slitz

härja ostört. Gör vi inget kan vi tappa de stora internationella annonsörerna,

säger Marianne Wahl, VD för Hachette i Sverige och Norge.

Hon berättar att när Hachette lanserade Elle i Norge för två år sedan ökade

annonseringen betydligt också i svenska Elle. Detta för att storannonsörerna

kunde nå en större del av Norden.

I samband med den nordiska expansionen bildar Hachette ett nordiskt bolag med

säte i Stockholm och med Marianne Wahl som VD. Från Hachettes kontor i Paris

ska Café lanseras i övriga Europa. Först på tur står Nederländerna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.