Digitalt presenteras av:

Annonsörer väljer bort de lokala mediehusen vid programmatic

Alexei Grinevski är nordisk analys- och strategichef på Playad.

De lokala mediehusen faller ofta till föga när det gäller programmatic inom online video. Istället väljer annonsörerna de stora mediehusen.

Även om programmatic i teorin är tänkt att underlätta för både säljare och köpare av annonsutrymme, är det inte sällan en utmaning att jobba med programmatic som lokal aktör. Inte minst inom online video. 

Urvalsprocessen i programmatiska börser sker automatiskt och presenterar köparen med en lista med en uppsjö valmöjligheter både vad gäller display och online video. Men köpare tenderar som regel att välja de större medierna. Det säger Alexei Grinevski, nordisk analys- och strategichef på Playad. 

— Det skapar stora utmaningar för de lokala mediehusen, som i jämförelse med de större spelarna ofta ligger på väldig små nivåer av online video. Det leder till att man sällan hamnar på en inköpslista. Den utmaningen kvarstår även om man som lokal aktör lägger ut sitt inventory i alla programmatiska börser. 

Jonas Linnér, produktägare på Mediekompaniet, delar bilden av utmaningarna, och säger att programmatic ofta kräver en större apparat än vad de lokala aktörerna har tillgång till. 

Just nu pågår därför ett samarbetsprojekt som Mediekompaniet är en del av, där de lokala tidningarna jobbar tillsammans för att inventera och underlätta programmatisk försäljning, både mot riksmarknaden samt den lokala och regionala marknaden. 

— Initiativet kommer från tidningarna själva och handlar bland annat om att tillsammans ta ett större grepp av läget inom programmatic. Det är inte helt på banan vad gäller kanalnivå, men online video är självklart en del av det, säger Jonas Linnér. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 43.

 

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-26 09.49Uppdaterad 2018-10-26 09.49

Dela artikeln: