Annonsörer spenderade rekordmycket på mellanårsvalet

President Donald Trump.

Foto: Flickr

2018 års amerikanska mellanårsval blev det mest inkomstbringande i historien för de annonsbärande medieslagen.

Enligt en mätning från Kantar Media spenderades hela 5,25 miljarder dollar på annonser i lokal-tv, lokal-radio och på digitala plattformar under det amerikanska mellanårsvalet, vilket gör det till det mest lukrativa mellanårsval i historien. Det skriver Adweek

Annonsinvesteringarna under 2018 års mellanval låg på 78 procent högre än under 2014 - och slog till och med 2016 års presidentval. Då uppgick annonsinvesteringarna till 4,47 miljarder dollar. 

Digital annonsering, som främst förekom på Facebook och Google, nästan fyrdubblades sedan 2014. Samtidigt var annonseringen i både lokal-tv och lokal-radio  större än under valåret 2016. 

I mätningen framgår även att demokraterna spenderade mer pengar på annonsering än republikanerna. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-19 07.20Uppdaterad 2018-11-19 07.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: