Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörer: Dagspress allt för svårmätt

Publicerad: 26 Februari 2008, 15:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

I en undersökning bland marknadschefer, vd:ar och informationsansvariga som Sveriges Annonsörer gjort säger 75 procent av de tillfrågade att utfallet av kampanjer i dagspress inte kan mätas tillräckligt bra. Drygt 42 procent anser att informationen om dagspressmediets effekt är bristfällig.


Sveriges Annonsörer har frågat knappt 500 marknadschefer och personer med liknande position på svenska företag vad de anser om annonsering i dagspress. 140 personer har svarat varav drygt 80 procent säger sig använda annonsering i dagspress på något vis. Den främsta anledningen till att inte gå i dagspress är att mediet inte passar målgruppen anser 51 procent, och att det inte är tillräckligt kostnadseffektivt, knappa 47 procent.

Av de tillfrågade anser drygt 42 procent att de inte får tillräckligt med information om dagspressmediets effekt. Däremot anser 81 procent att informationen om vilken funktion mediet har är tillräcklig. Tre fjärdedelar av de tillfrågade anser att de inte erbjuds tillräcklig redovisning om sina dagspresskampanjers utfall. Bland de som anser att de behöver bättre information om mediet nämns önskemål om bättre mätverktyg för utvärdering av annonsutrymmena och mer information om obs-värden.

Fördelar som lyfts fram med dagspress som annonsplats är bland annat bredden och den stora räckvidden samt mediets trovärdighet.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.