Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsör backar efter knarkkontrovers

Publicerad: 21 December 2001, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Storannonsören Posten upphör att annonsera i tidningen Nöjesguiden. Detta efter att tidningen och dess annonsörer fått utstå kraftig kritik för artiklar på temat knark i Nöjesguidens novembernummer.


- Vi anser att företag och institutioner har ett ansvar att ta ställning mot knark, medan Nöjesguidens chefredaktör säger att de varken vill ta ställning för eller emot. För att undvika att kopplas samman med en sådan hållning låter vi bli att annonsera i Nöjesguiden framöver, säger Mattias af Geijerstam, presschef på Posten.

Bakgrunden till kritiken mot annonsörerna är ett antal artiklar på temat knark i Nöjesguidens novembernummer. Flera föreningar och institutioner som arbetar mot narkotika reagerade på artiklarna som i deras ögon förmedlade en positiv bild av droger. Föräldraföreningen mot Narkotika, Hassela Solidaritet och Maria Ungdom skickade därför ett öppet brev till Nöjesguiden samt brev direkt till de berörda annonsörerna där de riktar kritik mot deras medverkan i tidningen. "Vi anser att de företag som annonserar i denna tidning också är ansvariga för i vilka sammanhang deras namn exponeras", skriver avsändarna i brevet.

- Jag tänkte att nu jävlar ska annonsörerna få veta i vilka sammanhang de syns. En massa ungdomar exponeras för det som står i den här tidningen, säger Ragnhild Wahlberg, styrelseledamot i Föräldraföreningen mot Narkotika.

Klädföretaget Red Devil är en av de annonsörer som fått brevet. Barbro Görtzen, kontorsansvarig hos Red Devil, har förståelse för synpunkterna.

- Hade vi vetat hur de här artiklarna skulle se ut hade vi tänkt efter före vi köpte annonsutrymmet. Det är intressant att ta upp narkotikafrågan, men man får absolut inte framstå som positiv till knark. Vi har varit i kontakt med Nöjesguiden och protesterat kraftfullt mot artiklarna.

Påverkar det er framtida annonsering i Nöjesguiden?

- Det är möjligt att vi kommer höra efter vad innehållet blir innan vi bestämmer oss för annonsering, säger Barbro Görtzen.

Även annonsören Moderna Muséet har fått brevet, men muséets marknadschef Lovisa Lönnebo tycker att kritiken är en smula överdriven.

- De som står bakom kritiken har som påtryckargrupper full rätt att uttrycka sig om vad de vill, men det påverkar inte vår annonsering i tidningen. Man måste skilja mellan annonser och redaktionellt innehåll och de här artiklarna upprörde mig faktiskt inte så farligt.

Enligt Nöjesguidens chefredaktör Daniel Sparr är kritiken mot Nöjesguiden obefogad.

- Artiklarna vi skrev var viktiga för att de beskriver hur Sverige verkligen ser ut. En bred debatt är mer nyttig än ensidig information.

Största faran i sammanhanget ser han i att annonsörerna, enligt honom, försöker diktera innehållet i tidningen.

- Det är från journalistisk synpunkt orimligt att låta annonsörerna styra innehållet. Postens agerande kan få effekten att andra tidningar skräms från att ta upp kontroversiella ämnen, säger han.

Mattias af Geijerstam på Posten menar dock att det inte handlar om att styra innehållet.

- Vi vill inte på något sätt diktera vad de skriver i sin tidning. Men på samma sätt som de har frihet att välja vad de vill publicera har vi frihet att välja var vi vill annonsera, säger han.

Förutom ovan nämnda annonsörer har bland annat Telia och SAS fått brevet tillsänt.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.