Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsköpen opåverkade av journalistkonflikt

Publicerad: 6 December 2001, 14:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Få tidningar och mediebyråer märker någon avmattning i annonsförsäljningen på grund av eventuella utökade stridsåtgärder i journalistkonflikten.


I morgon kan de stora bildbyråerna tas ut i strejk och bildhantering förbjudas

på ett stort antal tidningar inom TU. Men på få ställen märks tveksamheter

inför att annonsera i bildlösa tidningar.

- Det har inte påverkat vår annonsingång. Inte vad jag har märkt, säger Jonas

Ericsson, säljchef på Finanstidningen.

Tomas Waktel, annonschef på Svenska Dagbladet stämmer in.

- Jag har inte märkt något. Vi ska försöka göra en så bra tidning det går ändå.

Bilder kommer det att finnas i tidningarna i form av annonser. Och egentligen

ger det mer exponering än vanligt. Så det borde ju vara bra, säger han.

På mediebyråerna är man dock något mer oroade, om än att inga annonsörer dragit

sig ur ännu.

Johanna Alanko, printchef Gester & Co, tycker inte att konflikten har påverkat

annonsköpen hittills. Byrån bevakar dock utvecklingen av konflikten för att

eventuellt kunna kräva kompensation om deras kunder exponeras i produkter som

håller lägre redaktionell klass än vanligt.

- Inga kunder har dragit sig ur annonsering ännu. Vi går inte heller ut och

rekommenderar kunder styra om sina kampanjer. Men det är klart att vi för en

diskussion med kunder som vill boka. I dagsläget rekommenderar vi inte att gå

de första dagarna av konflikten: fredag, lördag, söndag. Vi avvaktar hur

tidningarna ser ut i morgon och agerar utifrån det, säger Johanna Alanko.

Även på Mediekompetens sker vissa förberedelser.

- Jag har gått ut i dag med en propå internt om att bevaka det man har bokat

och göra upp med kunderna hur man ska göra, säger Eva-Marie Nilsson, printchef

på Mediekompetens.

Hur ska annonsörerna göra?

- Min rekommendation internt var att man ska prata med sina kunder och komma

överens om hur man ska agera om det händer något. Om kunden är extremt

timingberoende med sin annonsering måste man kanske gå ur och då måste kunden

få överväga det eller kompensation.

Tia Jumbe

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.