Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 10 April 2000, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30
MTGs och FLTs gemensamma nyhetssajt Senastenytt.com ska tjäna pengar på annonser och engångsavgifter. Tjänsten sysselsätter 6-7 personer och ska bli lönsam under året.
För ett mycket litet engångsbelopp, 5.000 kronor, kan vem som helst köpa rätten
att länka sig till Senastenytt nystartade nyhetstjänst.
- Vi förbehåller oss rätten att tacka nej, säger Christer Fälldin, VD för
Senastenytt.
Idag levererar Senastenytt nyheter inom inrikes, utrikes, sport, ekonomi och
nöje. De flesta nyheter kommer från nyhetsbyrån FLT, ekonominyheter från
Ekovision. Tänkbara kunder är tidningar med sajter och företag som vill
levererar nyheter till sina anställda via internnäten.
I viss mån konkurrerar därmed Senastenytt med FLT som ju lever på att ta betalt
för sitt nyhetsmaterial. Men Christer Fälldin bedömer risken för
kannibalisering som liten.
Konkurrenter blir sajter som Aftonbladet, CNN och E-24 som ska starta till
sommaren.
- Egentligen ser vi inte någon konkurrent. Vi får ett nyhetsflöde och snabbhet
som ingen annan har, säger Christer Fälldin.
Senastenytt ska i huvudsak leva på annonsförsäljning. Utrymmet säljs av
nätverket Internetsäljarna. Sajten ska bli lönsam i år, men Christer Fälldin
har ingen uppgift över hur många besökare som Senastenytt räknar med.
Senastenytt ägs till lika delar av MTG och FLT. MTG köpte 20 procent av
nyhetsbyrån vid årsskiftet och det är den nya ägaren som har drivit på
utvecklingen av Senastenytt.
- De nya ägarna vill att det skulle hända saker fort, säger Christer Fälldin.
Rolf van den Brink