Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonser ska göra Senastenytt lönsam i år

Publicerad: 10 April 2000, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

MTGs och FLTs gemensamma nyhetssajt Senastenytt.com ska tjäna pengar på annonser och engångsavgifter. Tjänsten sysselsätter 6-7 personer och ska bli lönsam under året.


För ett mycket litet engångsbelopp, 5.000 kronor, kan vem som helst köpa rätten

att länka sig till Senastenytt nystartade nyhetstjänst.

- Vi förbehåller oss rätten att tacka nej, säger Christer Fälldin, VD för

Senastenytt.

Idag levererar Senastenytt nyheter inom inrikes, utrikes, sport, ekonomi och

nöje. De flesta nyheter kommer från nyhetsbyrån FLT, ekonominyheter från

Ekovision. Tänkbara kunder är tidningar med sajter och företag som vill

levererar nyheter till sina anställda via internnäten.

I viss mån konkurrerar därmed Senastenytt med FLT som ju lever på att ta betalt

för sitt nyhetsmaterial. Men Christer Fälldin bedömer risken för

kannibalisering som liten.

Konkurrenter blir sajter som Aftonbladet, CNN och E-24 som ska starta till

sommaren.

- Egentligen ser vi inte någon konkurrent. Vi får ett nyhetsflöde och snabbhet

som ingen annan har, säger Christer Fälldin.

Senastenytt ska i huvudsak leva på annonsförsäljning. Utrymmet säljs av

nätverket Internetsäljarna. Sajten ska bli lönsam i år, men Christer Fälldin

har ingen uppgift över hur många besökare som Senastenytt räknar med.

Senastenytt ägs till lika delar av MTG och FLT. MTG köpte 20 procent av

nyhetsbyrån vid årsskiftet och det är den nya ägaren som har drivit på

utvecklingen av Senastenytt.

- De nya ägarna vill att det skulle hända saker fort, säger Christer Fälldin.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.