Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonser från DN och MSN hamnade på sexsajter

Publicerad: 14 November 2001, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Bannerannonser från kunder som anlitar mediebyråerna CIA Sweden, Synergi Interactive och Initiative Universal hamnade på sajter med pornografiskt innehåll. Bland annonsörer som har drabbats märks Pressbyrån, Saab, MSN, Dagens Nyheter, Telia, Gula Sidorna och Statoil. (Uppdaterad)


Hur sköter rådgivarna sina placeringar av bannerannonser egentligen?

Med tanke på hur många annonsörer som ståtar med sina bannerannonser på sajter

med pornografiskt innehåll, tycks frågan befogad.

Statoil och portalen Everyday hamnade nyligen på en sajt med massagestavar i

olika färger. Pressbyrån har legat med sin banner på en sajt som säljer

porrvideon "Historier från folkhemmet".

Linus Hjoberg, rådgivare på Initiative Universal sköter medievalen åt Statoil.

Han svär sig fri.

- Det är MTG som har ett samarbete med Statoil om en annonskampanj för

internetkontanter som säljs på Pressbyrån och Statoil. Jag tror att MTG har

knyckt eller lånat Statoil-logotypen någonstans ifrån. Det är ett tråkigt sätt

att utnyttja Statoils logotyp, men jag antar att de har stämt av det med

Statoil.

Ovanför e-handelsajten Yatacks annons slingrar sig en naken Pamela Anderson

runt sitt eget finger.

Nokia och Nordea syns på Sprays undersajt Kamasutra där man kan se en skotte

fotograferad underifrån i all sin kalsonglösa prakt. Gula Sidorna och Telia har

hamnat i for0ntida ormgropar.

Peter Bergström vd på Outrider, som sköter bannerplaceringarna åt Telia och

Gula Sidorna, berättar att det är Spray som har placerat annonserna i det egna

nätverket.

Men han tycker inte att Spray har gjort fel vad gäller placeringen av Gula

sidornas annons.

- Gula sidorna bedömer inte placeringen som en kontroversiell fråga och vi

tycker det är långsökt att koppla innehållet till pornografi, säger Peter

Bergström.

Outrider köper även utrymme åt DN, som har fått sin annons för DN.Jobb placerad

på filbytarsajten Kazaa (motsvarighet till Napster) som innehåller bland annat

filmer, varav många är pornografiska. Just den bokningen har skett via

nätverket Dayrates som säljer klick till mycket låga kostnader.

- Man kan fråga sig om Dayrates ska ha sajter i sitt nätverk där det går att

söka den här typen av material, säger Roland Thornberg, på Nya medier på Dagens

Nyheter.

Så varför använder DN Dayrates nätverk?

- Vi har fått ganska bra resultat i hur många som klickar på annonserna och hur

folk går vidare på vår sajt. Jag har frågat Dayrates vilka sajter de har i sitt

nätverk och de har sagt att sajterna är seriösa. Men det kanske inte är så

lämpligt att vi annonserar på Dayrates.

Saab och Spendrups hamnade under lättklädda kvinnor på Café. För båda kunderna

är Synergi Interactive mediebyrå.

- Kunderna hade godkänt Café som annonsplats. Men Café lade in annonserna under

bilder (med lättklädda tjejer) och det skedde för två veckor sedan. Det

reagerade vi på direkt och annonserna låg bara ute en dag. Café hade gjort det

på eget bevåg. Adlink som säljer på Café var också upprörda och ovetande. Jag

antar att Café ville hitta ett nytt ställe att nå exponeringar, säger Joel

Wahlström rådgivare Synergi Interactive.

Byrån är också ansvarig för portalen MSNs svenska internetannonsering. MSN har

liksom Dagens Nyheter hamnat på filbytarsajten Kazaa, som är en motsvarighet

till Napster.

- MSN-annonsen är så kallad house-ad som är tänkt att gå i deras eget nätverk

och den läggs upp från USA. Annonsen är inte köpt överhuvudtaget. Hur den har

hamnat där är något vi får reda ut med MSN, säger Joel Wahlström.

Martin Ahrend, vd för säljbolaget Internetsäljarna, tror att de många tveksamma

annonsplaceringarna har med försäljningsraset på internet att göra.

- Mediesäljarna är desperata och säljer sitt utrymme per klick för att få några

intäkter överhuvudtaget, säger han.

Inte sällan köper stora nätverk som Dayrates det billiga utrymmet och säljer

det sedan vidare till annonsköparna som låter nätverken placera annonserna

efter eget bevåg.

- Jag tror att annonsörerna är ovetande. De är så exalterade av att handla på

klick att det inte tänker på vart de hamnar, säger Martin Ahrend.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.