Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Anna Albinsson tar klivet upp inom Bisnode

Anna Albinsson.

Foto: Janne Naess

Bisnodes svenska marknadschef Anna Albinsson blir marknadsdirektör för hela Bisnode-koncernen.

Anna Albinsson blev marknadsdirektör på Bisnode i Sverige så sent som i juli i år. Dessförinnan hade hon jobbat som försäljningsdirektör sedan 2016. 

Nu tar hon klivet upp och får rollen som marknadsdirektör för hela Bisnode-koncernen och därmed ansvar för 19 marknader i Europa. 

– Det är självklart jätteroligt. Jag är ödmjuk inför att det är ett utmanande uppdrag, men jag ser väldigt mycket fram emot att få jobba med Bisnode i hela Europa och att få lära känna övriga delar av företaget, säger Anna Albinsson till Dagens Media. 

Bisnode befinner sig just nu på en resa från databolag till AI-bolag, vilket Anna Albinsson berättat om tidigare under hösten i en stor intervju med Dagens Media. 

– Hittills har vi gjort mycket internt vad gäller produkter och erbjudanden gentemot kunder, och nu gäller det att få ut det till marknaden. Det ska bli väldigt roligt att få jobba med varumärket från det bredare perspektivet och få folk att förstå alla coola grejer vi gör på Bisnode. Vi har inte riktigt lyckas kommunicera det till marknaden de senaste åren.

– Något av det roligaste för mig är att vi på Bisnode sitter på rika erbjudanden inom dataanalys gentemot marknadschefer, som jag själv kan använda i min roll. Som jag har sagt tidigare så känner jag mig nästan lite dopad med alla de möjligheter vi har internt, fortsätter hon.  

Vad ser du som ditt viktigaste uppdrag i din nya roll?

– Det finns två huvudfokus: det ena är Bisnode som varumärke, att få alla att förstå vad det är vi håller på med och vilken som är vår nya position. Det andra handlar om att vara med och driva försäljning. Jag tror att marknadsavdelningar idag måste vara aktiva inom försäljningsarbetet och driva leads för att vara relevanta.

Anna Albinsson tillträder sin nya roll 1 januari 2019. Sökandet efter en efterträdare till tjänsten som marknadsdirektör för den svenska organisationen har påbörjats.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-06 06.39Uppdaterad 2018-12-06 06.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: