Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Anita Ekberg om Aftonbladets dödförklaring: "Fruktansvärt"

Publicerad: 30 April 2008, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Aftonbladets nöjesbilaga Klick dödförklarade Anita Ekberg, som är högst levande. Skådespelerskan kände sig "oerhört kränkt" och anmälde tidningen till pressombudsmannen. Nu har hon vunnit.


Dagens Media har tidigare berättat om när Klick tog livet av Anita Ekberg i spalterna.

- Det är här är en tabbe i redigeringen som naturligtvis är högst beklaglig, sade Aftonbladets dåvarande informationschef Olof Brundin.

Det var i början av september 2007 som Aftonbladet publicerade en bild på skådespelerskan med texten den "nyligen bortgångna skådespelerskan och modellen Anita Ekberg".

Anita Ekberg tog mycket illa vid sig.

Klick 7/9-2007 I sin anmälan till pressombudsmannen säger Anita Ekberg att hon kände sig"oerhört kränkt och illa behandlad av tidningens felaktiga påstående om att hon avlidit".

Anita Ekberg tycker också att "övertrampet var fruktansvärt" och att den lilla rättelse som tidningen förde in inte kunde "på något sätt uppväga den publicitetsskada hon tillfogats".

Aftonbladet har i ett yttrande till PO bett förbehållslöst om ursäkt. Tidningen poängterar dock att det fanns ett antal förmildrande omständigheter - bland annat att den felaktiga upgiften var publicerad i ett sammanhang som var avsett att hylla Anita Ekbergs långa liv som stjärna.

Pressombudsmannen hänsköt ärendet till Pressens Opinionsnämnd, PON, som väljer att fälla Aftonbladet.

"Även med beaktande av gjorda rättelser har B. (Anita Ekberg) tillfogats en sådan publicitetsskada att tidningen får anses ha brutit mot god publicistisk sed", skriver PON.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.