Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Anders Tengner om nedläggningen av Superstar

Publicerad: 13 April 2007, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

<b>Januarinumret av förre Okej-chefredaktören Anders Tengners nya poptidning Superstar blev det sista. Tidningen lyckades inte locka tillräckligt många läsare och har nu lagts ned efter bara sex nummer. </b>


- Vi visste från början och poptidningar är en riskfylld bransch och vi nådde tyvärr inte den upplaga vi räknat med. Superstar vände sig till tonåringar med intresse för musik och film, men dessa har uppenbarligen övergett poptidningar i större utsträckning än vi trodde. De får all information de vill ha på nätet, säger Anders Tengner.

Målgruppen för Superstar var musikintresserade tonåringar som växt ifrån Okej. Tidningen startades 2006, vilket enligt Anders Tengner blev det år då luften gick ur den klassiska poptidningen som medium.

&shy; Okej tappade två tredjedelar av upplagan och andra tonårstidningar om musik och idoler gick också dåligt. Allt om schlager lades ner och Succé, som startade ungefär samtidigt som Superstar, lades ned efter bara fyra nummer, säger Anders Tengner.

Anders Tengner vill inte uppge vilken upplaga Superstar hade innan nedläggningen. I samband med att tidningen startade sa han till Dagens Media att han räknade med en upplaga på 23.000 exemplar från start och 40.000 exemplar efter några år.

&shy; Jag anser att vi satte ett rimligt mål för upplagan efter ett år. Men tidningen växte inte tillräckligt snabbt och efter några nummer fastnade upplagan på en för låg nivå. Därför lades tidningen ned i förtid. De läsare som hittade tidningen gillade den, men tyvärr var de för få.

Anders Tengner har förståelse för Medströms förlags beslut att lägga ned Superstar efter att upplagan inte nått förväntningarna, men säger samtidigt att han tror att tidningen på sikt hade lyckats bygga upp en tillräckligt stor läskrets.

- Men det hade krävts en långsiktig satsning och betydligt mer marknadsföring och det kostar pengar, säger han.

En ytterligare orsak till att Superstar hade problem med att få läsare är, enligt Anders Tengner, att inte tillräckligt många butiker var intresserade av tidningen.

- Vi fick för många spontanreturer från butiker som aldrig ställde fram Superstar på tidningshyllan. Det är ett problem i branschen idag. Butikerna bestämmer själva vilka tidningar de ska ställa fram och det är ofta svårt för nya titlar att komma fram, säger Anders Tengner.

Vad gör du idag?

- Jag står till marknadens förfogande, så om någon är ute efter en hungrig musikjournalist går det bra att höra av sig. Jag har fått några erbjudanden som jag överväger och en del av dem verkar mycket intressanta.

Anders Tengners medarbetare på Superstar, Ellen Fjæstad, har återupptagit sina journaliststudier.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.