Gå direkt till textinnehållet

Anders Eriksson: "Mittmedia ska vara lönsamt 2020"

Bonnier News vd Anders Eriksson hoppas på lönsamhet för Mittmedia 2020. Zeniths Anna Hjalmarsson och IUM:s Jochum Forsell tror båda att affären är bra för annonsmarknaden.

Mittmedia, som har beskrivits som ett bolag på ruinens brant, ska i Bonnier News ägor bli lönsamt år 2020. Det är Bonnier News vd Anders Erikssons förhoppning. Även mediebyråerna har stark tilltro till bolagets framtid i nya ägarnas händer.

Den 8 februari blev storaffären mellan Bonnier News och Mittmedia klar. 

Om affären får medgivande av konkurrensverket, kommer Bonnier News att vara huvudägare till Mittmedias nära 30 titlar.

Enligt Medievärlden gick de 28 Mittmedia-tidningarna under klubban för ynka 50-100 miljoner kronor. Då ingick även tryckerifastigheter, aktier i TT, Mittmedias digitala byrå Adeprimo samt teknikföretaget United Robots.  Bonnier News vd Anders Eriksson konstaterade på ett informationsmöte med anställda på Bonnier News i eftermiddag, att köpesumman är "rejält påverkad av det ekonomiska läget".

Mittmedia har beskrivits som ett bolag på ruinens brant, som parallellt med att bolagets printaffär dräneras, misslyckats med att få fart på sin digitala affär. Anders Eriksson berättade att Mittmedia med största sannolikt kommer att göra förlust i år. 2020 däremot, är vd:n ambition att bolaget ska vara lönsamt. 

År 2017 omsatte Mittmedia två miljarder kronor och redovisade ett minusresultat på 18,8 miljoner. 

Det är genom kostnadsbesparingar, omstruktureringar och techintegration som lönsamheten kortsiktigt ska nås, säger Anders Eriksson. Långsiktigt krävs fokus på lokalt unik journalistik som engagerar och skapar betalningsvilja både för print- och digitala prenumerationer, menar han. Anders Eriksson bekräftade att uppgifter som figurerat i media – om att Mittmedia behöver spara 200 miljoner kronor, och att det finns ett kapitalbehov motsvarande 250 miljoner – inte ligger så långt ifrån hans uppfattning.

Mediebyråerna siar om Mittmedias framtid

Frågan är nu om Bonnier News med sin framgångsrika digitala transformation och med sitt nära kommersiella samarbete med Google, ska lyckas ge Mittmedias affär den energiinjektion som krävs? 

Det tror Anna Hjalmarsson som är operativ chef på mediebyrån Zenith.

– Det kommer att gynna Mittmedia att ha en stor aktör i ryggen. Bonnier News har en smart affärsmodell och ett nära samarbete med Google. Man kan tycka vad man vill om Googles dominans, men så länge man själv inte sitter på tekniken så är det klokt att samarbeta med den som är teknikledande. Bonnier News har kommit långt i sitt arbete med framtida annonsmodeller, säger hon till Dagens Media.

Om man tittar till Mediebyråbarometern så tillhör landsortspress skaran av sorgebarn. 

Samtidigt som reklampengen som rullades in i medier var högre än någonsin förra året – 15 miljarder kronor investerades i Sverige via mediebyråer – så minskade viljan att lägga pengar på landsortspress. Investeringarna i kategorin minskade enligt Mediebyråbarometern med över 10 procent mellan 2017 och 2018, och med hela 36 procent om man jämför december förra året med samma månade 2017.

IRM:s mätningar, som inte är klara för helåret 2018, påvisar samma trend.

Kan Bonnier News köp av Mittmedia stärka annonsörernas vilja att investera i landsortspress?

– Det är ingen quickfix, men det går. Om man tittar till de behov som finns idag så ser jag mycket potential i lokal annonsering. Alla aktörer som finns på orten, och även nationella annonsörer, har behov av att annonsera lokalt. Det sker mycket i Sverige, allt från enheter inom det offentliga som flyttas ut på orten, lärosäten som finns på plats med kommunikationsbehov, och behoven av rekrytering som det innebär.

En viktig uppgift för Bonnier News, tror Anna Hjalmarsson, är att förvalta de hyperlokala relationer som finns mellan annonsörer och Mittmedias olika varumärken.

– En stor del av annonsaffären är individorienterad på landsorten, och det ska man inte ta lättvindigt på. Att bibehålla kunskapen och banden som det innebär, tror jag är viktigt, säger Anna Hjalmarsson. 

Jochum Forsell, som är Head of Media Operation på IUM, ser även han med positiva ögon på affären mellan Mittmedia och Bonnier News.

– Det är garanterat bra att Bonnier News köper Mittmedia, säger han.

Liksom Anna Hjalmarsson pekar han på Bonnier News digitala framgångar, och den verkan det kan få på Mittmedia att bli en del av det.

– Bonnier News är trots allt en av de aktörer som lyckats kompensera för printtappet digitalt, i en tid då alla tidningshus dras med stora annonsförluster, säger Jochum Forsell och lägger till:

– Vad jag har förstått så stod Mittmedia vid ruinens brant och det vore mycket sämre för annonsmarknaden om de inte blev köpta. Bonnier News kan förhoppningsvis hjälpa dem att bli bättre på det digitala; både vad gäller annonsförsäljning och integrering med Bonnier i stort, samt med innehåll.

Mediekompaniet: "Den här affären kan öppna dörrar på bredare front"

 Som en av Sveriges största lokaltidningskoncerner utgör Mittmedia en betydande del av  annonspaketet Mediekompaniets erbjudande. 

Bolagets vd Anders Sjösten säger att det är för tidigt att säga hur affären kommer att påverka samarbetet.

– Än så länge är det business as usual, och vad som händer i framtiden är svårt att svara på. Om jag ska spekulera så ser jag att möjligheterna är större för bredare samarbeten framöver, mellan landets publicister –  vilket är bra och önskvärt. 

Anders Sjösten beskriver Mittmedia som en stor kund som genererar en väsentlig del av bolagets omsättning.

– I vårt fall så tror jag att den här affären kan öppna dörrar på bredare front. Vi har en långvarig erfarenhet av både storstadspress och lokal journalistik, och lokala morgontidningar har faktiskt klarat sig bättre än många andra i sin analoga affär. Vi ser att det finns en stark vilja till fortsätta att investera i analog marknadskommunikation, säger Anders Sjösten.

Siffror från analysföretaget Sifo ger Anders Sjösten medhåll. Bland Sveriges största annonsörer 2018 lyckades lokalpress norpa åt sig en relativt stor investeringspeng. Storannonsören Ica lade förra året 21,4 procent, det vill säga 227 miljoner kronor brutto, av sin mediebudget i landsortpressens händer. Matjätten Coop ligger inte långt efter. 17,8 procent av mediebudgeten lade bolaget på landsortspress, vilket motsvarar 118 miljoner kronor brutto.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-02-11 13.37

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: