Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Anders Ericson svarar på tv-kanalernas kritik

Publicerad: 14 Januari 2009, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson bemöter tv-kanalernas kritik mot Media Path.


Som Dagens Media tidigare rapporterat har tv-kanalerna gått till gemensam attack mot Sveriges Annonsörer och auditfirman Media Path.

Framför allt är man orolig för att känsliga uppgifter om nettopriser ska spridas från Media Path. Dessutom ifrågasätter de tre försäljningscheferna om det verkligen hör till Sveriges Annonsörers uppgift att driva en auditbyrå.

Anders Ericson säger att han har viss förståelse för kritiken.

- Vi träffade tv-kanalernas vd:ar före jul och berättade att det vi gör är medlemsdrivet. Om medlemmarna tycker att det här är en bra tjänst som ger dem ett mervärde så ska vi erbjuda det. Så här långt tycker de att Media Path är en alldeles förträfflig tjänst. Sen är det klart att inte alla mediebyråer och tv-kanaler tycker om att bli synade, men jag tror det är bra för branschen, säger han.

Oron för att nettoprisuppgifter skulle spridas har han dock mindre förståelse för, säger han.

- Jag kan inte förstå den kritiken. Den här typen av siffror och statistik som våra auditörer fångar in är en väl förankrad hemlighet mellan auditören och annonsörern. Det finns ingen annan här än den som jobbar med modellen som har tillgång till materialet, de siffrorna finns inte ens på vårt kontor.

Men ni sitter i samma hus?

- Ja, Media Path har ett arbetsrum här där de bokar möten och träffar kunder och medlemmar men själva servern med listorna finns inte här och vare sig jag eller mina kollegor har tillgång eller indyn till materialet. Det skulle skada hela förtroendet för oss.

Sveriges Annonsörer har en option på att köpa ett 10-procentigt ägande i Media Path. Det är ingenting som är aktuellt nu, enligt Anders Ericson.

Enligt tv-kanalerna får Sveriges Annonsörer kickbacks från Media Path när de rekommenderar tjänsten. Anders Ericson:

- Vi har precis som när det gäller alla andra konsluter en fördelningsnyckel, vi har kostnader för dem och vi marknadsför dem. Vid faktueringen tillfaller en del Sveriges Annonsörer.

Hur stor del?

- Det tycker jag är ganska ointressant. Den är ganska modest.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.