Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Anders Ericson och Per Rosvall i storbråk

Publicerad: 6 November 2008, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Anders Ericson säger att tv-kanalernas beslut att dela upp mediebyråersättningen leder till kickbacks och att mediebyråerna kommer att köpa mer tv. Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer, biter tillbaka. "Jag blir upprörd, hans ord är förolämpande", säger han.


Som Dagens Media tidigare berättat vill tv-kanalerna dela upp mediebyråersättningen. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är mycket kritisk till förslaget.

- Det här strider mot de samsynsdokument som vi undertecknat. Ersättningen från medier ska oavkortat gå till annonsör. Alla intäkter som mediebyrån har ska komma från annonsör, inte medier.

Tror du att andra medieslag följer efter?

- Det verkar svårt att hitta en fungerande modell utan något nytt samsynsdokument, men det verkar inte vara någon som är intresserad av det.

Varför är förslaget dåligt, anser ni?

- Mediebyråernas objektivitet sätts på prov, det blir mer lönsamt för mediebyråerna att förmedla tv än andra medier. Mediebyråerna kan säga att de alltid gör sitt bästa för kunden, men kan man tjäna 120 miljoner kronor på kuppen så är jag inte säker på att man alltid har kundens bästa i tanken.

- Mediebyråerna blir procentare, det här är ett stort steg tillbaka.

Han tror dock inte att mediebyråerna i längden kommer att tjäna så mycket på en förändring av modellen.

- Ingen annonsör kommer att sitta still i båten och låta mediebyrån få tre extra procent. De kommer att kompenseras när man förhandlar årsavtal eller liknande. Det blir ett nollsummespel.

Per Rosvall har, föga förvånande, en helt annan uppfattning.

- Tv-kanalerna vill exemplifiera vad ersättningarna består i och vad som krävs för att erhålla dem. Vi tycker att det är mycket bra att de vill förtydliga detta. Det förenklar våra förhandlingar med kunderna, säger han.

Anders Ericson säger att detta leder till att mediebyråerna kommer att köpa mer tv?

- Ja, han snackar om kickbacks och jag tycker att det är ett dåligt ordval. Det här är en ersättning för ett jobb som görs. Om mediebyråerna köper mer tv på grund av det här förslaget är vi totalt oseriösa. Vår rådgivning påverkas inte av detta. Det faller på sin egen orimlighet.

- Jag tycker att Anders Ericsons ord är en förolämpning mot det jobb som mediebyråerna gör. Jag blir upprörd, det är lättköpta poäng att säga att nu blir det bara tv för hela slanten.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.