Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

AMF kampanjar om pensionsskandalen

Publicerad: 18 maj 2009, 09:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

Med helsidesannonser i dagspress vill AMF ta tillbaka pensionsspararnas förtroende. Det är första kampanjen sedan pensionsbolagets reklamstopp i mars.


Som Dagens Media tidigare skrivit så rasade synen på varumärket AMF i botten när pensionsskandalen rullades upp. I januari var ungefär 20 procent positiva till AMF, enligt Yougovs Brandindex. I mars slog det om helt och cirka 40 procent var istället negativa till AMF.

Det försöker nu AMF att ändra på. Med helsidesannonser utformade som ett brev från vd:n Ingrid Bonde vill AMF berätta att bolaget fortfarande är ekonomiskt stabilt.

Klicka på bilden för en större version. - Efter vårens skriverier om höga pensionsavtal och annat så behöver kunderna information om att AMF fortfarande är ett bra bolag och att de isolerade händelserna inte påverkat den ekonomiska stabiliteten i bolaget, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, marknadschef på AMF.

Kampanjen startade i lördags med det första införandet. Annonsen återkommer endast en gång i morgonpress över hela landet, samt i fackförbundspress. AMF informerar även sina kunder via de egna kanalerna.

- Vi vill att våra 3,8 miljoner sparare ska känna förtroende för AMF och veta att vi fortfarande har högst avkastning och låga avgifter.

I början av sommaren återkommer AMF med sin vanliga kommunikation.

AMF:s reklambyrå är Forsman & Bodenfors, mediebyrå är Mindshare.

Läs mer om Yougovs tracking på AMF i Dagens Media nummer 9 2009.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.