Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Amex vill nå teknikintresserade via cd-bilaga

Publicerad: 17 December 2001, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

American Express har tillsammans med Mindshare, Ogilvy och Medströms Dataförlag utvecklat ett nytt annonsformat.


Amex Blue ligger med sin tv-film i den cd-rom som följer med PC Hemmas nästa

nummer. Med den nya kanalen hoppas America Express hitta en teknikorienterad

målgrupp.

- För att tränga igenom mediebruset är det viktigt att hitta kreativa lösningar

och gå utanför de traditionella ramarna. Här såg vi möjligheten att visa

tv-spoten i ett annorlunda sammanhang, säger Kristofer Dalin, printchef på

Mindshare.

Med varje nummer av PC Hemma följer en cd-rom med bland annat testversioner av

nya spel och program. Amex Blue har valt att använda cd-skivan för sin

tv-reklam tillsammans med ett erbjudande som att bli kortkund.

- Vi har positionerat Amex mer mot teknik och internet-hållet och vill åt

målgruppen som är teknik-, it- och dataorienterade. PC Hemmas läsare stämmer

bra med den målgruppen.

När cd-skivan sätts i datorn kör automatiskt reklamfilmen igång. När den rullat

klart kommer menyn för cd:ns övriga innehåll upp. Reklamen går att klicka bort.

Kristofer Dalin hoppas att reklamen ska göra PC Hemmas läsare mer nyfikna än

irriterade.

- Vi hoppas att spoten passar målgruppen, den är lite futuristisk och så. Det

finns alltid några som väljer bort reklam, men folk är nyfikna av naturen och

jag tror att de flesta kommer titta på reklamen första gången, säger han.

Denna omgång är ett test. Resultatet mäts dels i läsarreaktioner till

tidningen. Dels mäts det av Amex Blue själva genom hur många kortansökningar

som droppar in efter kampanjen.

PC Hemma har cirka 55.000 i upplaga. Enligt Sifos läsarundersökning använder

mer än 90 procent cd-skivan som följer med tidningen.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.