Gå direkt till textinnehållet

Amerikanskt innehåll dominerar på svenska streamingtjänster

Foto: Skärmdump från Netflix

Endast en av tio titlar är lokalt innehåll hos de svenska streamingtjänsterna, visar nya siffror från Mediavision.

Bara 10 procent av alla titlar på de svenska streamingtjänsterna består av svenskt innehåll. Det visar Mediavisions senaste kvartalsrapport. Det amerikanska innehållet uppgår till nära 45 procent. 

I timmar innebär det att streamingtjänsterna erbjuder runt 20 000 timmar svenskt innehåll, vilket är en tredjedel av antalet amerikanskt innehåll mätt i timmar. 

Mediavision framhäver även i sin analys att ett EU-förslag om innehållskvoter för streamingtjänster ligger redo för att eventuellt röstas igenom i december. 

Enligt förslaget, som Dagens Media tidigare rapporterat om, ska minst 30 procent av innehållet hos de stora streamingjättarna vara "lokalt innehåll". Det är dock fortfarande oklart hur "lokalt innehåll" ska definieras och mätas. 

Vidare säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, att det finns en risk att förslaget driver på konkurrensen mellan lokala streamingaktörer och jättarna ytterligare. 

– Lokalt innehåll är mycket viktigt för de skandinaviska bolagen i kampen om tittarna. Ökade satsningar från amerikanska bolag riskerar att driva konkurrensen ytterligare. För att uppfylla kvoterna måste sannolikt massiva satsningar göras från amerikanskt håll kommande år, säger Marie Nilsson, i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-27 14.06Uppdaterad 2018-11-27 14.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: