Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

American Express-dr misstogs för mjältbrandsbrev

Publicerad: 19 Oktober 2001, 06:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Denna vecka får 40.000 av American Express svenska kunder ett utskick innehållande en påse snöflingor i plast. Flera av dem som fått utskicket har skrämts av det vita innehållet som en följd av veckans tidigare händelser med mjältbrandsbrev. Gunnel Engberg, vd för American Express i Sverige, säger sig ha full förståelse för att folk känner sig oroliga och rädda.


Utkicket började nå American Express kunder i onsdags och de sista får

utskicket idag. Redan igår kväll uppmärksammade flera medier det olyckligt

utformade utskicket.

- Timingen är förstås oerhört olycklig, säger Gunnel Engberg.

Varför stoppade ni inte utskicket?

- Utskicket gjordes från England förra veckan och ingen kunde då se hur

utvecklingen för mjältbrandsbrev skulle bli här i Sverige.

Och de brev som går ut idag?

- Vi försökte att stoppa utskicket från American Express i England, men vi

lyckades inte.

Vad innebär det här för ert varumärke?

- Det har jag inte hunnit fundera över. Min förhoppning är att det sätt vi

agerar på nu gör att det inte påverkas negativt. Jag hoppas att det finns en

förståelse för att vi inte kunde förutse vad händelserna i världen skulle ta

för utveckling här i Sverige.

Hur agerar ni nu?

- Vi kommer att skicka ut ett brev idag som förklarar vår intention och be om

ursäkt för om vi gjort någon orolig, något som vi också har stor förståelse för

om det har hänt. Timingen var oerhört olycklig, det kan vi återigen konstatera.

Dr-utskicket skulle meddela att American Express-kunder kan köpa billigare

hotellnätter på Disneyland i Paris runt jul. Därav snöflingorna.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.