Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Amelia och Aftonbladet granskas för textreklam

Publicerad: 11 April 2002, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Amelia och Aftonbladet har använt redaktionell plats för att hänvisa till kommersiella upplägg i tidningen. Det anser pressens textreklamkommitté som nu ska granska de två tidningarnas publicering.


Amelia slog ett slag för "Amelia hem-shopping" på sidan 43, nummer 5, år 2002.

Där står att läsa: "Vi har letat bland olika postorderföretag för att hitta det bästa för er, läsare. Och fastnat för Redoute som specialiserar sig på det senaste franska modet till låga priser."

Därefter följer utdrag ur det franska postorderföretagets katalog och telefonnummer för beställning varvat med kommentarer från Amelias modechef.

- Vår fråga är om det är annons eller redaktionellt material, säger Ingrid L Sandell, sekreterare i Pressens textreklamkommitté.

- Ur läsarens synvinkel är det ingen textreklam, säger Amelia Adamo, vd för Amelia. Vi samarbetade med La Redoute som en service till våra läsare. Vill läsarna inte ha det lägger vi ner det. Dessutom handlar det inte bara om ett klädmärke, La Redoute har flera märken i sin katalog.

På mötet den 18 april ska också Pressens textreklamkommitté diskutera om Aftonbladet har brutit mot reglerna för textreklam.

Den 26 och 27 februari publicerade Aftonbladet puffar på sin förstasida med rubriker i stil med "Gör din egen schlager-cd för bara 69 kronor".

Puffarna hänvisade till en helsidesannons inne i tidningen.

- Reglerna säger att reklam för egen verksamhet ska utformas som en annons. Aftonbladets puff på ettan hänvisar till en annons. Det är något vi inte har prövat tidigare, säger Ingrid L Sandell.

Besluten från Pressens textreklamkommitté ska ge vägledning för hur tidningar ska agera vad beträffar textreklam. Pressens textreklamkommitté drivs av pressens samarbetsnämnd som finansieras av Tidningsutgivarna, Journalistförbundet och Publicistklubben.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.