Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Amelia Hår & Skönhet lanseras i höst

Publicerad: 28 December 2001, 06:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Den fortsatt svaga annonskonjunkturen får Bonnier och TTG att tveka om planerade titlar. Amelia, däremot, startar en ny oneshot i höst.


Amelia Hår & Skönhet blir Amelia förlags första oneshot som inte handlar om relationer.

- Vi har märkt ett stort intresse för just hår när vi skriver om det i Amelia. Och alla stora, internationella magasin har bilagor om hår. Då tänkte vi att vi skulle prova också, säger Amelia Adamo.

Sämre går det för systertidningen Taras planerade första oneshot som skulle ha kommit i vår, Tara Hus & Trädgård. Margareta Hägglund, chefredaktör på Tara förklarar att ekonomin fått förlaget att skjuta upp lanseringen till 2003.

TTG har stora expansionsplaner i Sverige. Förlaget vill starta en tidning per år har de tidigare meddelat. Det var innan konjunkturen dippade. TTG har visserligen skapat ett utrymme för ytterligare ett magasin i budgeten för 2002, men beslutet har de skjutit upp.

- Vi fattar beslutet om eventuell ny titel i mars någon gång när vi ser hur ekonomin utvecklar sig, säger Kerstin Neld, vd på TTG.

Cosmopolitan, som lanserades i början av detta år, gjorde premiär i läsarundersökningen Orvesto Konsument. Tidningen fick 120.000 läsare, och Kerstin Neld är nöjd men tycker ändå att tidningen borde haft fler läsare.

- Nya tidningar brukar ha svårt att hävda sig i dessa mätningar initialt. Men vi tror att vi har fler läsare. Vi har en TS-upplaga på 50.000 och inget tyder på att vi har färre läsare per nummer än andra kvinnotidningar, som normalt har tre läsare per nummer.

Cosmopolitan vill komma upp i en upplaga över 60.000 ex. Målet är att bli större än Elle, som i årets TS hade 71.500 ex i upplaga.

- Inom tre år ska vi ha en högre upplaga än Elle. Vi är ett internationellt magasin och internationellt har Cosmo högre upplaga än Elle, säger Kerstin Neld.

Även Tara är ny i Orvestos räckviddsundersökning. Tara har enligt statistiken 109.000 läsare och det är chefredaktör Margareta Hägglund relativt nöjd med.

- Vi vill gärna upp till 200.000 direkt men det år åt rätt håll i alla fall. Jag tror att vi får låga siffror för att vi är ny. Loggan är svårare att känna igen. Den interna upplagesiffran är 75 000 exemplar. Jag tycker att vi borde ha två, tre läsare per nummer och i så fall ligger vi långt över 109.000, säger hon.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.