Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Amelia gör tidning om bröstcancer

Publicerad: 21 Februari 2001, 13:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Amelia Adamo planerar en tidning om bröstcancer, Amelia Pink Ribbon. Tidningen, som kommer ut med ett nummer i år, görs i samarbete med Cancerfonden som delar på intäkterna med Amelia.


- Vi gör det här också för att vi vill profilera oss som ett kvinnoförlag. Vi

vill vara bäst på kvinnors frågor. Det är också roligt att samlas runt något

som inte är direkt stenkommersiellt, säger Amelia Adamo.

Amelia Pink Ribbon har sina förlagor i de brittiska kvinnomagasin som

återkommande fokuserar på bröstcancer. Tidningen ska till stor del behandla

ämnet bröstcancer.

- Det ska vara en varm och mänsklig tidning med mycket läsning. 40 procent av

texterna handlar om bröst och bröstcancer på ett positivt och smakfullt sätt,

de andra reportagen ska vara mer allmänt hållna.

Amelia Adamo hoppas att tidningen, precis som sina förlagor, får en hel del

specialgjorda annonser. Annonspriset blir högt: runt 50.000 kronor för en

helsida.

- Det finns skäl för många annonsörer att profilera sig som att de inte bara

bryr sig om att råtjäna pengar. I den engelska tidningen var Estée Lauder den

största annonsören som sysslade med Pink Ribbon. Volvo gjorde också en annons

med airbags formade som bröst. Detta är ett sätt för företag att bygga

lojalitet. Vi ska också ha en tävling om specialgjorda annonser bland

reklambyråerna.

Amelia och Cancerfonden delar på intäkterna från tidningen. Tio kronor av varje

försålt exemplar av tidningen går till Cancerfonden, liksom hela den prissumma

som tilldelas reklambyråteamet bakom den bästa specialgjorda annonsen. Dessutom

delar Cancerfonden och Amelia förlag lika på eventuell vinst.

- Vi kan ju förstås inte vara säkra på att kvinnor vill köpa den här tidningen,

men vi och Cancerfonden tror att det finns tillräckligt underlag. 5 000 kvinnor

får till exempel bröstcancer varje år. Men vem som helst kan köpa tidningen,

jag köpte den för att jag som kvinna är intresserad av fenomenet.

Amelia Pink Ribbon kommer i oktober. Pink Ribbon står för märket för

bröstcancer som ser ut som märket för aids, men är rosa.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.