Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Almi skapar framtidstro med Obama-citat

Publicerad: 9 Januari 2009, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Med helsidesannonser i Dagens Industri försöker Almi Företagspartner skapa framtidstro bland svenska företagare. "De negativa skriverierna förvärrar krisen", säger kommunikationsdirektören Lars Mårdbrant.


I går täcktes sidan 3 i Dagens Industri av en annons med det välbekanta utropet Yes, we can, flitigt använt av USA:s blivande president Barack Obama under valkampanjen. Bakom annonsen ligger statligt ägda Almi Företagspartner, som hjälper små och medelstora företag med finansiering och affärsutveckling. Almi har fått två extra miljarder av regeringen för att hjälpa företagen i finanskrisen och vill nu sprida lite positiv stämning bland företagarna.

- För mycket negativa skriverier om krisen ger en negativ spiral. Det leder lätt till en överdriven försiktighet som förvärrar situationen. Vi vill sprida den motsatta inställningen, och sprida framtidstro bland företagarna, säger Lars Mårdbrant.

Kampanjen är gjord av reklambyrån Scooter. Av annonsen framgår inte att Almi hjälper företag med finansiering. Tanken är att de inledande helsidesannonserna, i går och på tisdag, ska skapa uppmärksamhet. Längre fram följs de upp med mindre annonser, med ett tydligare erbjudande.

Almis helsidesannons. - Vi introducerar kampanjen kort och intensivt i Dagens Industri, som är ett solklart val för att nå vår målgrupp. I nästa steg går vi även i regionalpress.

Köpt reklam är ett ovanligt grepp för Almi. Företaget har ökat marknadsföringsbudgeten och räknar med att synas mer framöver.

- Vi är vanligtvis ganska blygsamma, men just med anledning av krisen ser vi att vår funktion är ännu viktigare än tidigare. För att nå ut ordentligt har vi beslutat att öka budgeten för extern kommunikation. Vi vill vara säkra på att vi når alla företag som kan behöva våra tjänster.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.